Spitsheffing niet via de achterdeur invoeren

EVO, 5 november 2001

EVO, de grootste logistieke organisatie van Nederland, is voor een kilometerheffing, maar staat argwanend tegenover de tweede fase, na 2006. De verladers vrezen dat bij de tweede fase van invoering na 2006 alsnog de spitsheffing wordt doorgevoerd.

Kilometerheffing is, mits goed uitgevoerd, een betere methode om voor mobiliteit te betalen dan spitsheffing. Ook hier komt het op de uitvoering en randvoorwaarden aan. EVO is voorstander van een kilometerheffing maar dan onder strikte voorwaarden. Anders kan het een fiasco worden dat de files niet oplost en burger en bedrijfsleven zwaar treft.

In de eerste fase, die loopt van 2004 tot 2006, geldt een beperkte platte kilometerheffing, met een gelijk bedrag voor elke kilometer. 

In fase twee van de heffing vanaf 2006 moet differentiatie naar tijd en plaats mogelijk worden. In gewoon Nederlands: tijdens de spits kan op bepaalde trajecten een hoger kilometertarief gelden. De spitsheffing waar de minister bijna over struikelde, wordt zo toch binnengehaald. En het feit blijft dat het rijk de laatste decennia veel te weinig wegen heeft aangelegd, waardoor files zijn ontstaan. Het is onredelijk weggebruikers daar via een extra hoge heffing voor te laten betalen.

geluid

In de laatste fase van het plan moeten ook de maatschappelijke kosten van het het gebruik van de weg, worden doorberekend. Op basis van het beginsel 'de vervuiler betaalt'. Het gaat dan om de kosten voor geluid, milieu, ruimte en verkeersveiligheid. Het mag niet gebeuren dat bedrijven die milieuvriendelijk gedrag vertonen dezelfde kosten moeten betalen als bedrijven die dat niet of nauwelijks doen.

Bron: website Evo, ingekort

home...