Vertraging procedures tracéwet bij 5 projecten

door de redactie, 25 november 2001

In haar brieven aan de Tweede kamer van 12 en 13 november geeft de minister van Verkeer en Waterstaat aan dat er vertragingen optreden bij de besluitvorming in een aantal projecten. 

Sloelijn

De standpuntbepaling inzake het project ‘optimalisatie railontsluiting Sloe’, ook wel genoemd ‘Sloelijn’, kan niet binnen de in de Tracéwet genoemde termijn geschieden. Reden hiervoor is de inhoudelijke link met de besluitvorming rondom de spoorverbinding Roosendaal-Antwerpen (VERA, Lijn 11), welke nog niet is afgerond.

IJzeren Rijn

De Standpuntbepaling voor de IJzeren Rijn was gepland voor november 2001. Ook hier zal een langere periode nodig zal zijn voor de Standpuntbepaling. De reden daarvoor is dat nog geen overeenstemming kon worden bereikt met België over de inhoud van het te nemen dubbelbesluit en de financiering daarvan. Van Belgische zijde is recent gevraagd om nader onderzoek terzake van de financiering, en dat leidt tot verder uitstel van de besluitvorming. 

N34/N36 Ommen

Op 7 mei 2001 is de kamer geïnformeerd over het standpunt N34/N36 Ommen. Toen is aangegeven dat de benodigde tijd voor het uitwerken van het standpunt in een ontwerp-tracébesluit (OTB) meer tijd zal vergen dan de zes maanden die de tracéwet daarvoor aangeeft. Het uitwerken van het OTB kost meer tijd, omdat er een zorgvuldige en evenwichtige belangenafweging moet plaatsvinden voor degene die door het voorkeurstracé in hun belangen worden getroffen en voor de mensen die langs het huidige nog her in te richten deel van de N34 (Hoogengraven-Witte Paal) wonen. Bovendien moet in de OTB-fase overeenstemming worden bereikt met de gemeenten en de provincie over de over te dragen gedeelten van de N34 en de N48. Dit kost onderhandelingstijd. De werkzaamheden zullen daardoor nog meer dan een jaar vergen. Het OTB zal volgens de huidige inzichten omstreeks december 2002 gereed zijn. 

A12 Veenendaal-Ede, A12 Ede-grens

Met betrekking tot de standpunten A12 Veenendaal-Ede en A12 Ede-grens zegt de minister ook dat deze niet binnen de door de tracéwet gestelde termijn kunnen worden bepaald. De reden van de vertraging is hier dat de benodigde interdepartementale afstemming en afhandeling meer tijd vergen. De minister gaat er vanuit dat begin 2002 de standpunten bepaald kunnen worden. 

A74 bij Venlo

Ook het standpunt voor de A74 bij Venlo kan niet binnen de gestelde termijn kan worden bepaald. De reden hiervoor is dat de invloed van recente wijzigingen inzake de wetgeving met betrekking tot de luchtkwaliteit onderzocht gaan worden. Daarnaast worden nog nadere milieuoptimalisaties onderzocht. Het standpunt wordt voorjaar 2002 verwacht.

home...