Spoorverbinding Enschede-Gronau eind 2001 weer in dienst

Gezamenlijk persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat en Railinfrabeheer, 5 december 2000  

De minister van Verkeer en Waterstaat heeft 16 miljoen gulden beschikbaar gesteld voor de heractivering van de spoorverbinding Enschede-Gronau. Met dit geld maakt Railinfrabeheer de spoorbaan weer geschikt voor treinverkeer. Eind september 2001 rijden de eerste treinen van DB Regionalbahn Westfalen weer over dit traject.

De grensoverschrijdende spoorverbinding tussen Enschede en Gronau is sinds 1981 niet meer in gebruik. Om de verbindingen tussen de stedelijke knooppunten Hengelo/Enschede en Münster/Gronau te verbeteren heeft de minister besloten de spoorbaan weer voor gebruik geschikt te maken. Bovendien draagt de verbinding bij tot de regionale ontwikkeling van het gebied.

dwarsliggers

De spoorbaan wordt volledig vernieuwd en voorzien van betonnen dwarsliggers, wat tot minder geluidsoverlast leidt. Er komen drie nieuwe haltes langs het traject, één bij het Stadskantoor in Enschede, één bij de Vinex-locatie de Eschmarke en één in Glanerbrug. Verder worden zes overwegen extra beveiligd met bomen.

Het werk begint in het eerste kwartaal van 2001 en moet eind augustus 2001 zijn afgerond. De vervoerder, DB Regionalbahn Westfalen, kan in september starten met de dienstregeling. De spoorbaan wordt alleen gebruikt voor personenvervoer. Het tracé begint op station Enschede en loopt tot aan de landsgrens. De lengte van het Nederlandse deel is ongeveer 6400 meter, het totale tracé is 9 kilometer.

De totale kosten van het project bedragen 23 miljoen gulden. Daarvan betaalt het ministerie van Verkeer en Waterstaat 16 miljoen. Het overige geld is afkomstig van de Euregio, Provincie Overijssel, Regio Twente en de gemeente Enschede.

Bron: via Nieuwsbank

home...