Partij van de Arbeid over het MIT

Partij van de Arbeid, Den Haag, 27 november 2000

Bijdrage van Jeroen Dijsselbloem aan het notaoverleg in de Tweede Kamer over het meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT). Hieronder de gedeelten die met geluid te maken hebben.

Inpassing moet objectiever

Voor mijn fractie geldt bij alle projecten: als we het doen, doen we het goed. Dat betekent dat de aandacht voor de kwaliteit van de aanleg van infrastructuur verzekerd moet zijn. En ja, dat brengt extra kosten met zich mee.

In een zo sterk verstedelijkte en zo welvarende samenleving als de onze worden nieuwe wegen of spoorlijnen met grote negatieve effecten zoals geluids- of zichthinder niet meer geaccepteerd. En het is evident dat de initiatiefnemers van een project daarvoor verantwoordelijk zijn. Steeds vaker zal dat in de toekomst het bedrijfsleven zijn.

Helaas is uit het nieuwe MIT/Projectenboek heel weinig informatie te halen over de broodnodige aandacht voor inpassingsmaatregelen. Daaruit zou het verkeerde beeld kunnen ontstaan; want feitelijk wordt er de afgelopen jaren steeds meer uitgegeven aan landschappelijke inpassing, natuurcompensatie etc. Maar nog te vaak moet de inpassing als het ware wordt bijgeplust door de Kamer of zelfs in een nog later stadium door de Raad van State. Wij vinden dat ongewenst. Wij roepen de minister opnieuw op om, geheel in lijn met haar eigen zakelijke benadering, een objectief beleidskader op te stellen voor inpassing van infrastructuur. Zo een beleidskader moet in ieder geval een heldere en eenduidige beschrijving bevatten van de wettelijke eisen die van toepassing zijn ten aanzien van bijvoorbeeld normen voor geluidshinder, gezondheidsproblemen door emissies, compensatie van natuur- en landschapsverlies. 

Een dergelijk beleidskader is des te meer urgent nu steeds vaker het bedrijfsleven het initiatief neemt tot infraprojecten. Ook zij moeten van begin af weten welke inpassingvereisten zij mee moeten rekenen. 

Even een bruggetje naar het NVVP; daarin staat een prima paragraaf over inpassing, zij het zuiver kwalitatief. Het door ons gevraagde beleidskader zou een concretisering van moeten zijn van die tekst. Graag een toezegging van de minister op dit punt.

Leefbaarheid volgens het RIVM

Inpassing betreft met name de aanleg van nieuwe infrastructuur. Maar ook bij bestaande infrastructuur staat de leefbaarheid voor omwonenden steeds meer onder druk. De Milieubalans van het RIVM wijst duidelijk op de toenemende problemen met name in stedelijk gebieden van geluidsoverlast en emissies.

Tijdens het begrotingsdebat enkele weken geleden bepleitte de VVD-fractie enige soepelheid bij het naleven van die "regeltjes" over geluidsoverlast. Wij neigen eerder naar het tegenovergestelde. Op dit moment is het zo dat de wegbeheerder op basis van de wet geluidhinder alleen bij reconstructie verplicht is te kijken of aanpassingen van geluidsmaatregelen nodig zijn. Dit wordt al voor de rechter aangevochten door de gemeente Hengelo waar de overlast van de A1 de laatste jaren fors is toegenomen. Het is de vraag of de huidige wet nog past bij een visie "mobiliteit kan, mits...".

Uit een zeer recent onderzoek van het RIVM (ter voorbereiding van het NMP4) blijkt dat voor relatief geringe kosten (80 miljoen per jaar in de komende 30 jaar) veel geluidsreductie gerealiseerd kan worden met maatregelen als dubbel-zoab, innovaties wegdekken, stille banden, stillere treinen (en zelfs glijmiddel is gesuggereerd). Graag een reactie van de minister. Is zij bereid dergelijke preventieve maatregelen standaard op te nemen?

Wij vragen de minister een actualisatie uit te voeren van de studie uit 1996 naar leefbaarheidsknelpunten op het Nederlandse hoofdwegennet. Het gaat dan met name om geluid, emissies en veiligheid. Laten we de vijftig meest ernstige plekken in beeld brengen. En op basis daarvan te komen met een concreet prioriteitenlijstje met te saneren knelpunten. Voor dergelijke leefbaarheidsprojecten moet ruimte gemaakt worden in het MIT de komende jaren, zodat er 5-10 per jaar kunnen worden aangepakt. Graag een toezegging van de minister op dit punt.

Bron: via Nieuwsbank, ingekort

home...