Kabinetsstandpunt A15 Maasvlakte - Vaanplein

Ministerraad, Den Haag, 15 juni 2001

De ministerraad heeft op voorstel van minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat gekozen voor het zogenaamde benuttingsalternatief voor het tracé tussen de Maasvlakte en het Vaanplein van de A15. In het benuttingsalternatief zijn maatregelen opgenomen die leiden tot verbetering van de verkeersveiligheid en de doorstroming op dit gedeelte van de A15.

Op het westelijk deel van het tracé, vanaf het Stenen Baakplein tot aan het Beneluxplein, worden verkeerstechnische maatregelen genomen, zoals het aanbrengen van middenbermgeleiding. Ook vindt een beperkte uitbreiding plaats van het aantal stroken, door middel van een zogenaamde plusstrook. De oude Botlekbrug wordt vervangen door een nieuwe Botlekbrug, onder meer bedoeld voor het woon-werkverkeer van en naar Voorne-Putten en Spijkenisse. Daarmee wordt het knelpunt bij de Botlektunnel weggenomen. In 2002 vindt besluitvorming plaats over de financiering van het gedeelte Maasvlakte-Beneluxplein

Op het oostelijk deel van het tracé, tussen het Beneluxplein en het Vaanplein, wordt het aantal rijstroken uitgebreid, waarbij doorgaand verkeer van en naar de haven en het lange afstandsverkeer wordt gescheiden van het regionale verkeer. Voor het gedeelte Beneluxplein-Vaanplein zijn in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) financiële middelen gereserveerd.

geluid

Bij de uitwerking van het Ontwerp-Tracé-besluit wordt onderzocht welke maatregelen er nodig zijn om aan de nieuwe normen te voldoen op het gebied van luchtkwaliteit en geluid. Hierbij kan worden gedacht aan lagere maximum snelheden, nieuwe soorten asfalt en vormen van overkluizing op de plaats waar de A15 en de Betuweroute/Havenspoorlijn samen één infrastructuurbundel vormen.

Bron: via Nieuwsbank

home...