Bedrijfsleven blij met uitstel pieknormen

EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport, 22 juni 2001

Verladersorganisatie EVO en de vervoerorganisaties Transport en Logistiek Nederland en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) zijn blij met het besluit om de geluidseisen voor stadsdistributie met drie jaar op te schorten. Minister Pronk maakte dit onlangs bekend.

Volgens de organisaties komt dit besluit net op tijd. Aanvankelijk zou per 1 december 2001 het laden en lossen in de ochtend en avonduren van winkels verboden worden in verband met de geluidseisen. Vanuit het bedrijfsleven is veel kritiek geuit op de plannen omdat van te voren al vaststond dat veel van de technieken om het geluid te reduceren niet op tijd klaar zijn. Zo duurt het nog zeker vijf jaar voordat er een stille vrachtautomotor gereed is die binnen de geluidsnormen blijft.

Het bedrijfsleven werkt constructief mee aan de vermindering van het geluid. Hierin is ook al het nodige bereikt. Zo zijn er stille laadkleppen, koelmotoren en rolcontainers ontwikkeld die belangrijk bijdragen aan de geluidsreductie.

Om de files te omzeilen en om tijdverlies te voorkomen gaan veel bedrijven ertoe over om steeds vroeger te bevoorraden. Daarnaast wordt ook steeds meer in de avonduren aangeleverd in verband met de eisen van klanten om de goederen binnen 24 uur aangeleverd te krijgen.

Het bedrijfsleven heeft daarom steeds gepleit voor een realistische overgangstermijn. De organisaties zijn verder positief over de invoering van een subsidie voor de aanschaf van ander geluidarm materiaal, zoals stille opleggers. Geluidarme transportmiddelen zijn een stuk duurder dan het bestaande materiaal. De organisaties hebben berekend dat de meerkosten per jaar ruim 250 miljoen gulden bedragen.

Naast de inzet van geluidsarm materiaal wordt veel geld geïnvesteerd in stille laad- en losvoorzieningen bij winkels en supermarkten. Ook deze investeringen zijn dikwijls zeer kostbaar.

Bron: via Nieuwsbank

home...