Voorkeurstracé Light Rail RijnGouweLijn

Gemeente Leiden, oktober 2001

Een nieuw soort vervoer gaat Gouda met de kust (Katwijk en Noordwijk) verbinden via Alphen aan den Rijn en Leiden: de RijnGouweLijn. Vanaf 2007 zal de RijnGouweLijn waarschijnlijk tussen Gouda en Transferium 't Schouw kunnen rijden. Een deel van het tracé loopt door de Leidse binnenstad. 

Bij Light Rail worden voertuigen ingezet die het midden houden tussen trein en tram. Deze kunnen hun snelheid in de stad aanpassen aan het overige verkeer (ook aan de fiets) en halen buiten de stad snelheden van 80 tot 100 kilometer per uur. Dat maakt Light Rail uitermate geschikt voor de Gouwe- en Rijnstreek, omdat stad en open gebied elkaar daar afwisselen.

De RijnGouweLijn maakt voor het deel Gouda - Alphen aan den Rijn tot aan station Leiden Lammenschans gebruik van het bestaande treinspoor. Vanaf Leiden Lammenschans loopt het tracé over een tramspoor door Leiden, waar passagiers op tal van plaatsen kunnen in- en uitstappen. Vervolgens gaat het tracé richting Katwijk en Noordwijk. De voertuigen rijden ongeveer acht keer per uur in beide richtingen. 

het Leidse tracé

De gemeente Leiden is verantwoordelijk voor het tracé vanaf station Leiden Lammenschans tot en met Transferium 't Schouw bij de A44. Burgemeester en Wethouders van Leiden hebben op basis van onderzoek een voorkeurstracé aangegeven voor dit deel van de verbinding. De raadscommissie en de gemeenteraad zullen zich eind dit jaar over de definitieve route uitspreken. 

voordelen

Voor Leiden heeft de aanleg van de RijnGouweLijn belangrijke voordelen: - een betere verbinding voor toeristen en dagjesmensen naar stad en strand;

geluid

Uit onderzoek dat is uitgevoerd in samenwerking met Holland Railconsult, blijkt dat de RijnGouweLijn voldoet aan de Wet Geluidhinder. Bij de verdere uitwerking van het tracé vindt nader onderzoek plaats naar de vaststelling van het geluidsniveau. 

planning

Begin 2002: start van gedetailleerd onderzoek naar de precieze route, de veiligheid en de milieueffecten van de RijnGouweLijn.
Begin 2003: uitwerking tracé in bestemmingsplannen en start van bijbehorende inspraakprocedures.
Tweede kwartaal 2004: start van de werkzaamheden in Leiden.
Begin 2007: de RijnGouweLijn kan rijden in Leiden.
2010: de hele RijnGouweLijn, van Gouda tot Noordwijk, is klaar. 

Bron: website gemeente Leiden, ingekort 

home...