Verhuizing Marine Luchtvaartdienst van Valkenburg naar De Kooy

Ministerie van Defensie, 5 november 2002

In een brief aan de Tweede Kamer geeft de minister van Defensie, Korthals, antwoord op de kamervragen van mw. Nebahat Albayrak van de PvdA d.d. 15 okt 2002 over ‘de voorgenomen verhuizing van de Marine Luchtvaartdienst’. Daarbij komt de geluidszonering van het marinevliegkam De Kooy aan de orde.

sluiting Marine Vliegkamp Valkenburg

vraag 1: Wat is de stand van zaken met betrekking tot de voorgenomen verhuizing van de Marine Luchtvaartdienst naar het marinevliegkamp De Kooy (MVK de Kooy)?

antwoord: De besluitvorming rond het al dan niet sluiten van het Marine Vliegkamp Valkenburg (MVKV) vindt plaats in het kader van de vijfde Nota Ruimtelijke Ordening. Zoals de Staatssecretaris van Defensie in zijn brief van 30 september jl. (nr. 28114 2) heeft gemeld, wordt deze nota momenteel door het kabinet heroverwogen.

zonering

vraag 2: Wordt bij dit verhuisproject rekening gehouden met een eventuele toekomstige opsplitsing van de geluidszone van het MVK De Kooy in een militair en een civiel gedeelte?

vraag 3: Zal de huidige geluidszone van het MVK De Kooy, zoals vastgesteld in 1992, als uitgangspunt dienen bij een dergelijke opsplitsing van de geluidszone, met dien verstande dat daarmee de maximum grens is aangegeven voor de som van de militaire en de civiele geluidszone?

antwoord: De eventuele verhuizing van de Orion maritieme patrouillevliegtuigen naar MVK De Kooy en het opsplitsen van de geluidszone van het MVK De Kooy in een militaire en een civiele geluidsruimte zijn twee trajecten die los van elkaar staan. De opsplitsing van de militaire en civiele geluidsruimte wordt geregeld in de nieuwe Wet Luchtvaart. De huidige geluidszone (vastgesteld in 1992) zal dan onder te verdelen zijn in een militaire en een civiele geluidsruimte.

Indien de Orion maritieme patrouillevliegtuigen op MVK De Kooy worden gestationeerd, zal een PKB - procedure moeten worden doorlopen en zal de aanwijzing van het luchtvaartterrein moeten worden gewijzigd. Bij een dergelijke wijziging zal een nieuwe geluidszone moeten worden vastgesteld, rekening houdend met de extra invoergegevens voortvloeiend uit een nieuwe belegging. De nieuwe geluidszone zal dan bestaan uit de totale militaire vliegbehoefte (marinehelikopters, Orion patrouillevliegtuigen, bondgenootschappelijk gebruik, etc.) plus de civiele behoefte. Wat de civiele behoefte is, zal duidelijk worden in de PKB discussie.

Bron: Website Ministerie van Defensie, www.mindef.nl

home...