Nog geen duidelijkheid over mogelijke inkrimping geluidszone Soesterberg

Utrechts Nieuwsblad, 14 en 15 november 2002

Het ministerie van Defensie en het ministerie van VROM moeten zich gezamenlijk gaan buigen over de geluidsnorm rondom vliegbasis Soesterberg.

Dat blijkt uit een uitspraak van de Raad van State, op 13 november 2002. De gemeente Soest eist dat de norm naar beneden gaat, zodat de omgeving bebouwd kan worden.

Defensie gaat nu nog uit van een geluidsbelasting bij een volledige bezetting door de NAVO. De luchtmacht van de NAVO maakt echter sinds 1994 geen gebruik meer van de basis. Het vliegveld wordt alleen nog gebruikt door de Nederlandse luchtmacht, de koninklijke familie en voor oefeningen.

Defensie wil de vliegbasis echter beschikbaar houden voor de NAVO. Om die reden wees ze het verzoek van de gemeente, om wijziging van de bestemming van Soesterberg als militair luchtvaartterrein in 1999 af.

niet rechtsgeldig

Maar naar de mening van de Raad van State is dat besluit niet rechtsgeldig, omdat het niet in overeenstemming met VROM is genomen. De ministeries moeten nu gezamenlijk een nieuw besluit nemen.

Of de gemeente de bouwplannen kan uitvoeren bij verlaging van de geluidsnormen is overigens onzeker. De provincie Utrecht wil de vliegbasis het liefst opheffen en het gebied, dat deel uitmaakt van een ecologische verbindingszone, teruggeven aan de natuur.

getouwtrek

Soest betreurt het dat de Raad van State zich deze week niet inhoudelijk heeft uitgesproken over de geluidszone van vliegbasis Soesterberg. Daardoor begint het getouwtrek over de door Soest gewenste inkrimping van de zone opnieuw.

,,Het kan maar weer zo een paar jaar duren voordat er duidelijkheid is,"" vreest S.Koekoek, beleidsmedewerkster van Soest. De gemeente wil dat defensie de geluidszone inkrimpt omdat deze veel ruimer is dan het huidige gebruik van de vliegbasis rechtvaardigt. De toenmalige staatssecretaris van defensie Van Hoof legde twee jaar geleden dit verzoek naast zich neer. Van Hoof betoogde dat Soesterberg de huidige zonering nodig heeft om aan alle taken te kunnen voldoen.

ontbrekende handtekening

De Raad van State heeft die argumentatie niet getoetst. Het besluit van Van Hoof had volgens de Luchtvaartwet medeondertekend moeten zijn door de minister van Vrom. Omdat deze handtekening ontbreekt, besliste de bestuursrechter deze week dat defensie het verzoek van Soest opnieuw in behandeling moet nemen.

Koekoek: ,,Onze advocaat heeft bij de behandeling van de zaak defensie gewezen op het ontbreken van de handtekening. Het verweer was dat Vrom niet geraadpleegd hoefde te worden omdat het hier om een verzoek voor inkrimping ging. Een handtekening van Vrom zou alleen nodig zijn als het om een verruiming van de zonering gaat. Dat blijkt dus toch anders te liggen.""

Soest staat op inkrimping omdat de huidige zonering bouwplannen in de weg staat. Bovendien wil de gemeente haar inwoners beschermen tegen meer geluidsoverlast in de toekomst. De luchtmacht gebruikt, sinds de Amerikanen weg zijn, slechts eenzestiende deel van de toegestane jaarlijkse geluidsproductie van vliegbasis Soesterberg.

ruime jas

De zonering heeft zo'n ruime jas omdat bij de vaststelling in 1993 nog twee squadrons Amerikaanse F15"s vanaf Soesterberg opereerden. Ook na hun vertrek in 1994, claimden de Amerikanen Soesterberg nog als basis om in crisistijd te gebruiken. Inmiddels hebben ze die zogeheten Collocated Operating Base-status ook afgestoten. ,,En het was vooral de COB-status op grond waarvan Van Hoof de inkrimping weigerde,"" aldus Koekoek. ,,Vandaar dat het jammer is dat Raad van State niet toegekomen is aan een inhoudelijke beoordeling van deze zaak.""

Overigens heeft Van Hoof in mei 2000 in antwoord op Kamervragen over de gevolgen van het wegvallen van de COB-status een onderzoek naar de mogelijkheden van inkrimping van de geluidzone toegezegd. ,,Daar hebben we helaas niets meer van vernomen,"" aldus Koekoek.

Lden

Helemaal gerust op een positieve uitkomst van een onderzoek is ze niet. De luchtmacht heeft al eens laten weten dat inkrimping op dit moment onverstandig is omdat er een nieuwe Europese eenheid voor geluidshinder van vliegtuigen in de maak is. Deze zogeheten Lden-norm houdt ook rekening met de duur van het geluid, een factor die nu ontbreekt in de berekening van de geluidszone.

Voor een helikopterbasis als Soesterberg kan de Lden-norm gevolgen hebben voor de vorm van de geluidszone. Helikopters gaan immers langzamer dan straalvliegtuigen en zijn dan ook langer te horen. Bovendien wordt het een civiele norm, waarvan nog onzeker is of deze ook toegepast gaat worden op militaire vliegvelden.

Bron: Utrechts Nieuwsblad, www.utrechtsnieuwsblad.nl, overgenomen met toestemming

home...