Milieudefensie: Besluit over magneettrein ongepast

Milieudefensie,  Groningen / Amsterdam, 28 mei 2002 

Milieudefensie roept de Tweede Kamer op Minister Netelenbos ervan te weerhouden een akkoord te sluiten met regionale overheden over een magneettreinverbinding tussen Schiphol en Groningen ('Zuiderzeelijn'). De demissionair minister moet een volgend kabinet niet dieper het moeras in trekken, stelt Milieudefensie, dat een herhaling van miljardenmisser Betuwelijn voorziet. De kosten voor een magneettrein over de Zuiderzeelijn zijn voorlopig geschat op 6,5 miljard euro. Voor het milieu is het plan dramatisch slecht.

Klik hier voor foto's en geluidsopname (MP3) Duitse magneettrein

Milieudefensie vindt de aanleg van een magneetbaan tussen Schiphol en Groningen een slecht plan. De snelle treinen zullen het energieverbruik in Nederland enorm doen toenemen, bijna niemand stapt ervoor uit de auto. Daar komt nog eens een enorme geluidsoverlast bij en horizonvervuiling van landschappelijk waardevolle gebieden.

Eerder reserveerde PvdA-minister Netelenbos 2,7 miljard euro voor de magneettrein. Ze vroeg de regio (provincies Groningen, Friesland, Flevoland, Drenthe en enkele grotere steden daarbinnen) om voor 1 juli ruim één miljard euro bij te passen. De regio, onder leiding van oud-minister van Milieu Hans Alders, lijkt de komende weken 900 miljoen euro bij elkaar te sprokkelen, en wil daarmee naar Den Haag gaan. Een akkoord van de minister met de regio zou leiden tot een aanbesteding, waarin het bedrijfsleven wordt gevraagd tegen het recht op exploitatie het investeringsgat te dichten. Bij de Betuwelijn leidde een dergelijke constructie ertoe dat de overheid uiteindelijk voor de gehele investering moest opdraaien.

De magneettrein is door het Centraal Planbureau geplaatst in het rijtje 'niet robuuste investeringen'. Het CPB geeft daarmee aan dat het twijfelachtig is of er positieve economische of maatschappelijke effecten zullen optreden als gevolg van de mega-investering.

De milieubeweging pleit al geruime tijd voor een Hanzelijn met extra snelle treinen als de meest rendabele en minst milieubelastende investering voor de bereikbaarheid van het Noorden. De Hanzelijn, die binnenkort wordt aangelegd tussen Lelystad en Kampen, zorgt voor een sterk verbeterde bereikbaarheid van Noord-Nederland. Dit is ook verreweg de goedkoopste optie. De suggestie van professor Oosterhaven om de Hanzelijn te schrappen, om zo te proberen de magneettrein rendabel te maken, is dan ook een heilloos plan.

Bron: Website Milieudefensie, www.milieudefensie.nl 

home...