VVD: Besluiteloosheid PvdA over Schiphol slechte zaak
VVD Tweede-Kamerfractie, 27 april 2002
Door besluiteloosheid van de PvdA dreigen 15.000 mensen onnodig last van het
vliegtuiglawaai te krijgen als de 5e baan niet ingebruik wordt genomen.
Een breed samengestelde VVD-delegatie heeft afgelopen vrijdag een werkbezoek
aan Schiphol afgelegd om zich op Schiphol van de allerlaatste plannen en
ontwikkelingen op de hoogte te stellen. Dit was noodzakelijk omdat recent de
PvdA-fractie veranderde van opstelling in het Schiphol-dossier.
VVD-woordvoerders Jan te Veldhuis en Pieter Hofstra: “Schiphol is direct en
indirect van wezenlijk belang voor de Nederlandse economie. Het is daarom van
groot belang dat Schiphol de huidige wettelijk vastgestelde mainportfunctie kan
handhaven. De besluiteloosheid van de PvdA is slecht voor Schiphol.”
De VVD Tweede-Kamerfractie vindt dat Schiphol niet achterop moet raken bij de
razendsnelle ontwikkelingen in de internationale wereld van de luchtvaart. En
dat kan alleen als de overheid Schiphol daadwerkelijk de economische
ontwikkelingsruimte geeft. Deze ruimte moet wel worden begrensd door stringente
milieunormen, zoals deze zijn verankerd bij de onlangs door de Tweede Kamer
aangenomen Wet Luchtvaart.
De VVD heeft vrijdag naar de volgende (politieke) punten gekeken:
- De Tweede Kamer moet zo snel mogelijk een tweetal uitvoeringsbesluiten,
waarin o.a. de milieunormen in zijn vastgelegd, behandelen. Met deze
uitvoerings-besluiten kan ook de 5e baan in gebruik worden genomen. Hierdoor
ontstaat een vermindering van geluidsoverlast, waardoor per saldo ongeveer
15.000 mensen minder last van vliegtuig-lawaai zullen hebben. Boven
Amsterdam neemt de geluidsoverlast dan af met 80%.
- De politiek discussieert nu al 20 jaren (!) over een 5e baan. Binnenkort
is deze gerealiseerd en klaar voor gebruik. Nederland zou toch het niveau
van een ontwikkelingsland krijgen, als door allerlei vertragingen in de
politiek deze baan straks nog niet gebruikt zou kunnen worden. Deze
besluiteloosheid schaadt het aanzien van de politiek en maakt de overheid
uiterst onberekenbaar. Daar kan een bedrijf niet op bouwen.
- Dit mag met name de PvdA zich aanrekenen. Deze partij is intern zeer
verdeeld, maar dat mag toch niet op het bordje van Schiphol terechtkomen? Zo
zijn voormalig woordvoerder en fractielid Van Gijzel en staatssecretaris Van
der Ploeg vóór de gedeeltelijke privatisering van de gebruiksfunctie van
Schiphol waarbij de overheid de grond in handen heeft. Zij vinden, net als
de VVD, dat publieke belangen via wetgeving (moeten) worden gewaarborgd en
niet via eigendom van aandelen. Uiteindelijk heeft de PvdA ná het vertrek
van Van Gijzel de zaak voor zich uitgeschoven. Dat geldt ook voor de
behandeling van de uitvoeringsbesluiten. Regeren is bij de PvdA kennelijk
vooruitschuiven. Dat is weinig vertrouwenwekkend voor een partij die weer
regeringsverantwoordelijkheid op zich wil nemen.
- Kennelijk is de PvdA niets te dol om Schiphol voor de voeten te lopen.
Recent lanceerde deze partij een plan om onder de rook van Schiphol een stad
zo groot als Groningen te realiseren. Minister Pronk vond dat de mensen die
in deze "Duyvestad" gaan wonen maar rekening moeten houden met de
geluidsoverlast. "Ze weten waar ze aan beginnen, als ze daar gaan
wonen", aldus de minister van VROM. VVD vindt dit absurd.
- De Ultramoderne iris-scanmethode voor controle van passagiers op Schiphol
zou moeten worden getoetst op bruikbaarheid bij voetbalstadions om hooligans
en relschoppers makkelijker te weren (sneller, beter, minder wachttijd).
Bron: website VVD
home...