Geluid in de verkiezingsprogramma's
Door de redactie,
16 februari 2002
(aangevuld met lijst Fortuyn op 18 maart)
Geluid een lokaal probleem? Op 6 maart 2002 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Geluidnieuws heeft geen inzicht in de visies van lokale
partijen en partijbesturen. Maar wel bekeken wij voor u de landelijke verkiezingsprogramma's. Wij zochten daarin op
geluid. Hieronder vindt u puur citaten uit deze programma's, wellicht zelfs uit hun
verband gerukt. Maar misschien heeft u er op 15 mei ook nog wat aan.
N.B. de prachtige figuur met partijlogo's is overgenomen van de website van
de NOS.
Partij van de Arbeid
- De geluidsoverlast en slechte luchtkwaliteit in woonwijken langs snelwegen
zal op korte termijn moeten worden aangepakt. Het aanpassen van de
maximumsnelheid is op die plekken een effectieve maatregel. Ook zal
geïnvesteerd moeten worden in aanpassingen zoals een ander wegdek,
geluidsschermen of overkapping van wegen en het isoleren van woningen.
- Via belastingmaatregelen stelt Nederland al hoge eisen aan de uitstoot van
verontreinigende stoffen en de geluidshinder door auto's. Bevorderd wordt
dat ook in Europees verband de eisen worden aangescherpt.
- zonnecellen voor stroomopwekking. Ons land heeft topresearch en is een van
de grootste producenten ter wereld. Plaatsing op daken en op geluidsschermen
wordt gestimuleerd;
VVD (nog ontwerp)
- Dezelfde burgers die meer ruimte en stilte willen om te wonen en te
recreëren, willen eveneens vervoer naar werk en recreatie. Daarmee claimen
zij ruimte voor wonen en wegen, en emitteren zij geluid en CO2. Daarmee
genieten zij zelf, maar bezorgen een ander last. De VVD ziet het beslag dat
vrije en verantwoordelijke burgers leggen op schaarse hulpbronnen niet als
een zaak van schuld en boete. Ze ziet het als een economisch probleem, een
probleem van schaarste, verbonden aan het leven. Elke schaarste heeft een
prijs. Marktwerking geeft schaarste een prijs, maakt afweging mogelijk en
lokt uit tot innovatie en productiviteitsstijging.
- De grote mainports, vooral de Luchthaven Schiphol en de Rotterdamse haven,
verdienen vanwege hun nationale economische betekenis prioriteit van de
overheid. Ze moeten zich verder kunnen blijven ontwikkelen in een
internationale context. Milieu- en geluidsregels moeten dat mogelijk maken.
CDA (ontwerp)
- De politie hoort ook op te treden tegen bijvoorbeeld graffiti,
geluidsoverlast en malafide onderverhuur (in met name grote steden).
D66 (nog concept)
- Er komt een verplichting om op openbare gebouwen en geluidswallen
zonnepanelen aan te brengen.
Groen Links
- Automobiliteit is de grootste veroorzaker van geluidsoverlast en trekt -
ondanks alle technologische verbeteringen - een zware wissel op het milieu.
- Voor natuurgebieden gaan, net als bij woongebieden, strenge geluidsnormen
gelden. De geluidsnormen voor bestaande infrastructuur worden strenger.
- Het vliegverkeer wordt verplicht te voldoen aan strenge emissie- en
geluidsvoorschriften, waardoor de meest vervuilende en lawaai producerende
vliegtuigen kunnen worden geweerd.
- Kinderen van de rekening. Tegenover uitbundige private rijkdom staat
publieke armoede. <...> Ook het milieu is kind van de rekening. Vooral
het energieverbruik, de geluidshinder en de verrommeling van het landschap
zijn sterk toegenomen.
SP
- Geluidsoverlast treft steeds meer mensen. Ze worden er door gehinderd,
soms zelfs in hun welzijn en gezondheid bedreigd. De bronnen van
geluidsoverlast, waaronder vlieg-, spoor- en wegverkeer, dienen waar
mogelijk aangepakt te worden. In andere gevallen dienen isolerende
maatregelen getroffen te worden. Om geluidsoverlast van buren te voorkomen
of tenminste te verminderen dient het bouwbesluit aangescherpt te worden. Om
geluidsoverlast van het wegverkeer te beperken moet het aantal 30 km-zones
in de bebouwde kom worden uitgebreid. Verder moet er in de binnensteden en
op rijkswegen door of langs de bebouwde kom zoveel mogelijk gebruik worden
gemaakt van stil asfalt. Ook geluidsarme autobanden leveren een bijdrage aan
de bestrijding van geluidsoverlast.
- Er moet een heffing komen op de uitstoot van vliegtuigen, de geluidsnormen
voor Schiphol moeten worden aangescherpt, er moet een verbod van
reclamevluchten komen en aanvliegen dient meer boven zee te gebeuren en niet
over Amsterdam.
Christen Unie (nog niet definitief)
- Uitgaansgelegenheden dienen de geluidsnormen ter voorkoming van
gehoorschade in acht te nemen.
- Bestrijding van geluidsoverlast wordt toegesneden op
gebiedsomstandigheden, waarbij rekening wordt gehouden met kortdurende, op
bedrijfsmatige gronden gerechtvaardigde, piekbelastingen. Handhaving en
preventie van geluidsoverlast door buren en verkeer hebben hoge aandacht.
- Burgers willen de vrijheid om zich te verplaatsen, maar storen zich
tegelijk aan overlast van files, uitstoot van schadelijke stoffen en
geluidshinder. Het overheidsbeleid van de laatste jaren probeerde aan beide
zaken tegemoet te komen: enerzijds mochten automobiliteit en vliegverkeer
ongehinderd groeien, anderzijds probeerde de overheid de schadelijke
gevolgen te beperken. Deze benadering staat gelijk aan dweilen met de kraan
open. Immers, zolang niets wordt gedaan aan de oorzaken van de
mobiliteitsgroei, zal de overlast ook niet snel afnemen. Files worden niet
korter door meer auto's te laten rijden. Ook als auto's niet in de file
staan, is het ruimtebeslag door wegen en parkeerplaatsen enorm. Het is hoog
tijd ook de oorzaken van de groei aan te pakken.
- Geluidswallen worden bij voorkeur 'groen' uitgevoerd.
SGP
- We vinden het onacceptabel dat geluidsoverlast en milieuwetgeving optimaal
functioneren van de traumahelikopters in de weg staat.
- De SGP heeft er als eerste voor gepleit om naast de EHS ook een Agrarische
Hoofdstructuur (AHS) te ontwikkelen. Zoals in de EHS de natuur en
natuurontwikkeling als hoofdcomponent heeft, zo ligt in de AHS het
hoofdaccent op de agrarische bedrijfsontwikkeling. Binnen bepaalde kaders
kunnen in de AHS bepaalde milieunormen, zoals de stank en geluidsnormen
worden versoepeld.
- Het gebruik van milieuvriendelijker vismethoden moet worden gestimuleerd.
Een voorbeeld daarvan is het gebruik maken van geluids- en lichtsignalen om
vissen te vangen in plaats van het omwoelen van de zeebodem, wat grote
schade berokkent aan het dieren- en plantenleven op de zeebodem.
- Mensen hebben in hun woonomgeving last van geluid van buren, bedrijven en
verkeer. Files zijn een fenomeen waarmee velen dagelijks geconfronteerd
worden. Overvolle treinen kunnen de groei van de mobiliteit niet aan.
Kortom, er moet goed met de ruimtelijke inrichting en mobiliteit omgegaan
worden wil Nederland leefbaar blijven. Het is een kerntaak van de overheid
ervoor te zorgen dat mensen rustig kunnen wonen in een veilige en
aantrekkelijke omgeving en goede mogelijkheden hebben om de bereikbaarheid
te waarborgen. Dit kan handen en voeten krijgen door de volgende elementen
mee te nemen: <...> de overheid stimuleert het bouwen van voldoende
woningen en een woonomgeving die leefbaar is.
- De eisen die gelden voor scooters worden beter gehandhaafd zodat onveilige
situaties bestreden worden (en geluidsoverlast voorkomen wordt).
Leefbaar Nederland (nog niet vastgesteld)
Het woord "geluid" komt niet in het programma voor.
Lijst Pim Fortuyn
Het woord "geluid" komt niet in het programma voor.
Meer lezen?
Aanrader: De website
van de NOS over de verkiezingen.
Geluid is slechts één klein deel van de
verkiezingsprogramma's, wilt u meer afwegingen maken, dan kunt u hier de verkiezingsprogramma's
zelf downloaden:
home...