Reklameherrie op televisie

KRO, Ook dat nog, 2002

De KRO hield eind oktober een publieksonderzoek onder de titel: Vertel het ons! Uit het onderzoek bleek o.a. dat mensen zich vreselijk ergeren aan de volumeverschillen tussen de programma’s en de STER-reclame. Dat is niet nieuw: al in 1994 was Sylvia Millecam te zien in een sketch in Ook Dat Nog, waar ze van de bank valt van schrik als er een commercial wordt vertoond. 

rustig geluidbeeld nog niet in zicht

"Adverteerders storen zich niet aan de ergernis van de kijkers, want mensen kopen de producten uit irritante commercials toch wel", aldus Ook Dag Nog. Ook Dat Nog vroeg Stephen Emmer om ons uitteleggen waarom reclames harder klinken maar niet harder zijn. 

De macht om de STER reclame zachter te laten klinken ligt bij het overkoepelend orgaan, Publieke Omroep (voorheen de NOS). Die zou moeten streven naar een voor de kijker zo rustig mogelijk geluidsbeeld, op alle zenders. 

Het-Klinkt-Harder-Maar-Het-Is-Niet-Harder

De Engelse, commerciële zender Channel 4 meet via een speciale Loudness Meter, de gevoelsluidheid van hun programma’s en commercials. Na de meting passen ze het volume van de uitzending aan, en dat betekent dat sommige commercials zachter worden uitgezonden. De Loudness meting zou een mogelijkheid kunnen zijn om de al jaren voortdurende spraakverwarring op te heffen over het probleem van Het-Klinkt-Harder-Maar-Het-Is-Niet-Harder. Helaas moeten alle - ruim 40 - zendgemachtigden van de publiek omroep het daarover eens zijn en dat is een klus waar al menig zeer ervaren politicus de tanden op heeft stuk gebeten

Bronnen: website KRO, www.kro.nl 

home...