Europa financiert onderzoek stille schone bus

Brussel, 20 september 2002

Om zijn steun te betuigen aan de Europese mobiliteitsweek en de autoloze dag op zondag 22 september 2002, organiseert de EU-commissaris voor onderzoek, Philippe Busquin, een tocht door Brussel in een prototype van een bus die wordt aangedreven met brandstofcellen. De bus loopt op waterstof en zuurstof; uit de uitlaat komt alleen zuivere waterdamp. Waterstofgas wordt onder druk opgeslagen in met glasvezel versterkte aluminiumcylinders op het dak van het voertuig. De bus levert een vermogen dat vergelijkbaar is met dat van een conventionele dieselmotor, maar veroorzaakt minder vervuiling, is minder lawaaiig en kan meer passagiers vervoeren. Het prototype zal verder worden ontwikkeld in door de EU gefinancierd onderzoek. 

brandstofcellen

"Dit wordt een goede gelegenheid om waterstoftechnologie in actie te zien", aldus Commissaris Busquin. "Vandaag de dag vindt meer dan 95% van het vervoer plaats met brandstoffen die zijn afgeleid van ruwe olie. Het overige deel wordt hoofdzakelijk aangedreven met elektriciteit en aardgas. Verkeersopstoppingen en het grootschalige gebruik van fossiele brandstoffen leiden tot een alarmerende toename van de uitstoot van broeikasgassen en geluidsoverlast ten gevolge van het vervoer. De Commissie heeft zich voorgenomen congestie en de schadelijke gevolgen daarvan, met name in stedelijke gebieden, terug te dringen. De bevordering van onderzoek aan alternatieve brandstoffen voor het vervoer speelt hierbij een belangrijke rol. Door brandstofcelbussen te gaan gebruiken kunnen steden de luchtkwaliteit verbeteren en de uitstoot van CO2 terugdringen".

De afgelopen tien jaar hebben de belangrijkste fabrikanten van bussen ter wereld prototypes ontwikkeld en beproefd die als demonstratiemodel worden gebruikt. De Commissie verleent steun aan verschillende onderzoekinitiatieven om in Europa het openbaar vervoer met brandstofcellen als krachtbron te bevorderen.

Amsterdam doet mee

Uiteindelijk moet een verbeterde versie van het prototype dat in Brussel op de autoloze dag wordt gepresenteerd, resulteren in een volledig operationeel model. Hiervoor wordt tevens een beroep gedaan op het CUTE-demonstratieproject (Clean Urban Transport for Europe). Bij het initiatief zijn negen Europese steden betrokken: Amsterdam (Nederland), Barcelona (Spanje), Hamburg (Duitsland), Londen (Verenigd Koninkrijk), Luxemburg, Madrid (Spanje), Porto (Portugal), Stockholm (Zweden) en Stuttgart (Duitsland). De deelnemende steden, openbaarvervoersbedrijven, producenten van waterstof en fabrikanten van bussen zullen samenwerken bij het opzetten van een openbaarvervoerssysteem dat op waterstof gebaseerd is.

De Commissie zal 18,5 miljoen euro bijdragen op een totaal budget van 52 miljoen euro.

Dertig met brandstofcellen aangedreven bussen, die op lokaal geproduceerde en getankte waterstof lopen, moeten aantonen dat busvervoer met een nulemissie nu reeds mogelijk is. Dit wordt de grootste vloot van commerciële brandstofcelvoertuigen ter wereld. De eerste bus wordt in het tweede kwartaal van 2003 in Madrid geleverd op de IUPT-conferentie (International Union of Public Transport). De prestaties van deze bus zijn vergelijkbaar met die van bussen met conventionele dieselmotoren met een maximumsnelheid van 80 km/uur. De bus biedt ruimte aan maximaal 70 passagiers. Deze bussen zullen op dezelfde wijze worden geëxploiteerd als conventionele bussen, op dezelfde lijnen en volgens dezelfde strakke dienstregeling, om de prestaties en kosten zo goed mogelijk te kunnen vergelijken. Tevens zullen installaties worden opgezet om waterstof te tanken.

Een ander belangrijk project is ECTOS (Ecological City Transport System) dat in maart 2001 in Reykjavik van start is gegaan. De totale bijdrage van de EU bedraagt 2,85 miljoen euro (d.w.z. 40% van de totale kosten). In ECTOS komen de belangrijkste aspecten van het met waterstof aangedreven vervoer aan bod: waterstofproductie (onder andere uit duurzame energiebronnen), veiligheidsaspecten van het tanken van waterstof in stadscentra en commerciële exploitatie van de bussen in openbaarvervoerssystemen. ECTOS omvat een milieueffectrapportage en een onderzoek van de maatschappelijke aspecten. De haalbaarheid van brandstofceltechnologie zal worden vergeleken met die van andere schone en traditionele alternatieven. De beste praktijken die in IJsland uit de bus komen, zullen worden benut in toekomstige EU-projecten in andere Europese steden.

Bron: website Europese Commissie http://europa.eu.int 

home...