Provincies Utrecht en Zuid-Holland organiseren debat Schiphol

Provincie Utrecht, 4 maart 2003

De uitbreiding van Schiphol met de vijfde baan zal ook voor overlast in de verder weg gelegen gebieden zorgen. Gedeputeerde Rombouts van de provincie Utrecht: 'Ook voor de verder weg gelegen gebieden moet de groei van Schiphol gelijkwaardig plaatsvinden en mag dus geen extra geluidhinder opleveren'. Rombouts pleit daarom voor het opstellen van meetpunten in die gebieden.

Dat de overlast in de directe omgeving van Schiphol niet mag toenemen, kan niet betekenen dat de overlast wordt uitgespreid over Utrecht en Zuid-Holland. Deze hinder wordt nu niet gemeten, terwijl er ook uit deze gebieden een groot aantal klachten komt. Rombouts: 'Het ministerie van V&W negeert de overlast in onze gebieden. Het geluid in deze gebieden wordt namelijk niet gemeten. Om de hinder verder van Schiphol te kunnen objectiveren, zijn ook hier meetpunten noodzakelijk'. De provincies vinden dit dusdanig belangrijk, dat ze zelf meetpunten gaan neerzetten, desnoods met eigen geld.

Voorstel twee provincies

Zowel de provincie Zuid-Holland als de provincie Utrecht hebben tijdens het ontwikkelingsproces van de nieuwe Wet Luchtvaart en de Uitvoeringsbesluiten kenbaar gemaakt dat zij zich zorgen maken over o.a. de toename van de geluidhinder in het buitengebied. Beide provincies zetten zich o.a. in voor een getrapte minimale aanvlieghoogte, namelijk op 20 km afstand minimaal 1 km en op 40 km minimaal 2 km. Hiermee kan vermijdbare hinder zoveel mogelijk worden voorkomen. Door de openstelling van het luchtruim boven Soesterberg voor burgerluchtvaart wordt verwacht dat de hinder als gevolg van het op lage hoogte vliegen toeneemt. Zuid-Holland verwacht een toename van overlast in de regio Den Haag en regio Leiden. De inzet van beide provincies is geheel in lijn met de motie Stellingwerf, zoals deze in juni 2000 in de Tweede Kamer is aangenomen. Beide provincies willen bereiken dat vermijdbare hinder zoveel mogelijk wordt voorkomen.

Debat

Een en ander komt op 5 maart aan bod gedurende het debat. Het zal bestaan uit een informatief deel o.l.v. een onafhankelijke voorzitter voor gemeentebestuurders, gevolgd door een forumdiscussie met Kamerleden en vertegenwoordigers van de luchtvaartsector.

Voor het forum zijn woordvoerders van Kamerfracties benaderd, waarvan Theo Meijers (CDA), Sharon Dijksma (PvdA) en Wijnand Duyvendak (GroenLinks) hebben toegezegd te komen. Tevens zullen Eric Kroese (algemeen directeur Luchtverkeersleiding Nederland) en Jan Fransen (st. Natuur en Milieu) in het forum zitten.

Bron: website Provincie Utrecht, ingekort

home...