Goes blij met uitspraak Raad van State

Gemeente Goes, circa 20 juli 2003

Op 16 juli 2003 heeft de Raad van State het besluit vernietigd dat de aanleg van de Westerschelde Container Terminal mogelijk maakt (lees deze uitspraak hier). Goes is blij met deze uitspraak, want de WCT heeft verstrekkende gevolgen voor haar inwoners. Zeker als het gaat om de gevolgen van verkeer en vervoer van- en naar de containerhaven in het Sloegebied. De gemeente is erg geschrokken van de voorgestelde maatregelen die de consequenties op verkeersgebied dragelijk zouden moeten maken. Bijvoorbeeld geluidsschermen van één tot drie meter hoogte langs de gehele spoorlijn binnen de Goese stadsgrenzen. De effecten hiervan op de leefbaarheid in de buurt van het spoor en op de (fysieke en gevoelsmatige) eenheid van onze stad zijn ongekend groot. Goes heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat zij geluidsschermen tot drie meter hoogte niet maatschappelijk aanvaardbaar vindt. Stel dat de WCT weer in beeld komt, dan zal de gemeente opnieuw afwegen welk pakket van maatregelen eventueel wél aanvaardbaar is. Binnenkort zijn ook resultaten bekend van lopende onderzoeken die een betere afweging van alle opties mogelijk maken (eind deze maand onder andere een verkeersstudie).

Inspraak Sloelijn gaat gewoon door

De uitspraak van de Raad van State verandert niets aan het feit dat de gemeente Goes uiterlijk 25 augustus haar inspraakreactie op de Sloelijn moet geven. De inspraak gaat enerzijds over het verleggen van het traject van de Sloelijn (dit moet toch gebeuren ongeacht het wel of niet doorgaan van de WCT) en anderzijds over de voorgestelde aanpassingen en maatregelen in de omgeving van de Sloelijn. Deze maatregelen tegen overlast van de Sloelijn zijn gebaseerd op extra treinen die gaan rijden door de autonome groei van het goederenvervoer èn de extra treinen die de WCT met zich mee zou brengen. Goes baseert haar inspraakreactie op deze gegevens, ook na de uitspraak van de Raad van State. Ze gaat er wel vanuit dat het niet doorgaan van de WCT een heel ander licht op deze zaak zal werpen, met nieuwe berekeningen en een minder vergaand pakket maatregelen.

De Provincie moet zich daarvoor eerst uitspreken over het wel of niet opnieuw 'opstarten' van procedures die de WCT opnieuw mogelijk zouden kunnen maken. Pas als daarover duidelijkheid bestaat kan Goes zich opnieuw beraden hoe zij de belangen van haar inwoners (met name omwonenden van het spoor) zo goed mogelijk veilig kan stellen. Die ontwikkeling kan nog jaren duren, onder andere omdat allerlei nieuwe onderzoeken eerst moeten plaatsvinden. Feit blijft dat Goes ook zonder WCT aandacht zal schenken aan een pakket maatregelen dat overlast van het huidige treinverkeer moet terugdringen. Want ook zonder de extra treinen van de WCT zal het goederentransport op de Zeeuwse lijn de komende jaren toenemen. Dit is ook het onderwerp van een overleg dat zal plaatsvinden tussen de Provincie, Prorail (de eigenaar van het spoor) en alle Zuid-Bevelandse gemeenten.

Extra raadsvergadering Sloelijn

Om een weloverwogen reactie te kunnen geven is een extra vergadering van de gemeenteraad ingelast op donderdag 21 augustus (aanvang 19.30 uur in het stadhuis aan de Grote Markt). De bijeenkomst is openbaar en er is spreekrecht voor de burgers. Spreekrecht dient minstens 48 uur voor de aanvang van de vergadering aangevraagd te worden bij de griffier (telefoon 249730).

Bron: Website Gemeente Goes, www.goes.nl


home...