Reacties op evaluatie 80 Kilometer proef

9 juli 2003

Verschillende partijen reageren op de evaluatie van de 80 kilometer proef bij Overschie (lees eventueel eerst het artikel daarover).

Milieudefensie

Milieudefensie constateert op haar website:

Uit onderzoek van Rijkswaterstaat is gebleken dat luchtvervuiling en geluidsoverlast op deze stadssnelweg sterk zijn afgenomen, sinds de invoering van de lagere snelheid. 'Aan de lagere snelheid van 80 km/uur zitten alleen maar voordelen. Omwonenden hebben minder last van lawaai en uitlaatgassen, het energieverbruik van de auto's is lager, er komen minder ongelukken en als klap op de vuurpijl stroomt het verkeer beter door. De maatregel is ook nog eens goedkoop en snel in te voeren. Waar wacht de Rijksoverheid nog op? Mooier kun je het niet krijgen.' Op basis van de overlast van omwonenden heeft Milieudefensie een lijst van snelwegen opgesteld waar snel een lagere maximumsnelheid moet worden ingevoerd.

Gemeente Rotterdam

Een verbeterde luchtkwaliteit, minder geluidshinder en een verbetering van de verkeersveiligheid. Het effect op de doorstroming op de A13 is minder eenduidig en verschilt per rijrichting maar de balans lijkt gematigd positief. Dit zijn de belangrijkste resultaten van de proef met de snelheidsverlaging op de A13 ter hoogte van Overschie, die gisteren door de Minister van Verkeer en Waterstaat werden bekend gemaakt. Mogelijk zal deze maatregel ook op naar andere plaatsen op snelwegen in de regio Rotterdam worden uitgebreid. De gemeente Rotterdam zal onderzoeken op welke plaatsen een verlaging van de maximum snelheid zinvol, wenselijk en haalbaar is.

De stadsregio Rotterdam en de gemeente Rotterdam zijn blij met de resultaten van de proef met snelheidsverlaging op de A13 ter hoogte van Overschie. Beide partijen onderschrijven dan ook het besluit van de Minister om de snelheidsmaatregel bij Overschie voort te zetten.

Ondanks de verbetering van de luchtkwaliteit in Overschie is er nog steeds sprake van schadelijke effecten van het wegverkeer op de gezondheid van de bewoners. De gemeente en de stadsregio Rotterdam blijven zich inspannen voor een structurele oplossing. Daarvoor is de aanleg van de A4 Delft-Schiedam en de verbindingsweg tussen de A13 en de A16 noodzakelijk. In de tussentijd nemen de gemeente Rotterdam en de Stadsregio, het initiatief om korte termijn maatregelen in en om Overschie te onderzoeken.

Portefeuillehouder Verkeer en Vervoer van de Stadsregio en wethouder Vervoer van de gemeente Rotterdam Stefan Hulman : "We denken onder andere aan het verbeteren van de aansluiting A13-Doenkade om zo de doorstroming op de Matlingeweg en Doenkade te bevorderen. Hierdoor kan niet-noodzakelijk vracht- en personenverkeer uit Overschie worden geweerd. Ook andere mogelijke maatregelen zullen worden onderzocht".

Volgens de gemeente en de Stadsregio kan het verlagen van de maximumsnelheid ook op andere plaatsen op snelwegen in de regio Rotterdam bijdragen aan het oplossen van problemen met de luchtkwaliteit en de volksgezondheid. Het initiatief van de Minister van Verkeer en Waterstaat om dit najaar met voorwaarden te komen waaronder de maatregel naar andere wegen kan worden uitgebreid, wordt door de gemeente Rotterdam dan ook toegejuicht. Vooruitlopend gaat de gemeente Rotterdam onderzoeken welke plaatsen binnen de regio in aanmerking komen voor deze snelheidsmaatregel. De Minister van Verkeer en Waterstaat wordt uitgenodigd aan dit onderzoek mee te werken. 

Bronnen: website Milieudefensie http://www.milieudefensie.nl, website gemeente Rotterdam, www.rotterdam.nl

home...