Sporenkaart Bgs eindelijk aangepast

Elly Waterman, 1 augustus 2003

Op 1 mei 2001 heeft VROM een voorstel gedaan om de sporenkaart, behorende bij het Besluit geluidhinder spoorwegen, aan te passen. De geluidszones die op de sporenkaart waren aangegeven dateerden voor een groot deel nog uit 1986. De nieuwe prognose die voor het spoorweglawaai in 2000 was opgesteld was de aanleiding voor deze herziening. Deze nieuwe prognose is reeds langs beschikbaar in het Akoestisch Spoorboekje dat in opdracht van ProRail door AEA Technology Rail wordt beheerd en verspreid.

Veel gemeentes bleken niet gelukkig te zijn met de aanpassingen. Volgens de nieuwe kaart worden de geluidszones op veel plaatsen breder, door de groei van het verkeer over het spoor. Voor gemeenten betekent dit bij nieuwbouwplannen meer geluidsonderzoek, en mogelijk ook dat er meer geluidsmaatregelen getroffen moeten worden. Er kwamen dan ook reacties binnen van ongeveer 100 gemeentes en drie provincies. Het heeft VROM erg veel tijd gekost, meer dan twee jaar, om hierop met een antwoord te komen. Maar op 12 juni 2003 is een brief naar alle Nederlandse gemeenten uitgegaan. In de brief wordt aangekondigd dat de herziene sporenkaart op korte termijn in de Staatscourant zal worden gepubliceerd.

wijziging Bgs

Interessant is dat VROM in de begeleidende brief haar visie geeft op de interpretatie van het begrip "wijziging Bgs". Dit begrip uit het Besluit geluidshinder spoorwegen is nogal onduidelijk gedefinieerd en is altijd weer opnieuw onderwerp van discussie. In het Bgs staat duidelijk omschrijven wat NIET een wijziging is, bijvoorbeeld een kleine snelheidsverandering, een intensiteitstoename van minder dan 45%, of een kleinere verandering van de ligging van het spoor. Wat WEL een wijziging is, is moeilijk te bepalen. Veel gemeenten waren bijvoorbeeld van mening dat het publiceren van de nieuwe prognose een "wijziging Bgs" zou inhouden. Als gevolg hiervan vonden zij dat ProRail verplicht zou zijn langs alle sporen waar de treinintensiteiten met meer dan 45% toenemen ook maatregelen te treffen.

VROM geeft in de brief haar standpunt wat een wijziging inhoud:

Vooral de visie van VROM dat een toedelingsbesluit kan leiden tot een wijziging Bgs lijkt nieuw.

Sporenkaart: De nieuwe en oude geluidszones zijn te bekijken op de Website van Martin van den Berg, http://www.xs4all.nl/~rigolett/GV/zones/index.htm Door op de kaart links boven te klikken, komen bovendien de trajectnummers op een interactieve manier in beeld.

home...