College Amstelveen wil geen schending geluidsafspraken Schiphol

Gemeente Amstelveen, 2 december 2003

De afspraken die in de Planologische Kernbeslissing Schiphol van 1995 gemaakt zijn over het terugdringen van geluidsbelasting, mogen niet worden geschonden. Dit is de reactie van het college van burgemeester en wethouders op de Startnotitie voor het Milieu Effect Rapport van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Deze notitie is opgesteld omdat het kabinet de eerder gemaakte fout over het aantal vliegbewegingen rondom Schiphol wil herstellen.

De ter inzage legging van deze Startnotitie is de eerste stap in de formele besluitvormingsprocedure om de invoerfout in het MER `Schiphol 2003' te herstellen en de uitvliegroutes langs Spaarndam mogelijk aan te passen. Aan de hand van het Milieu Effect Rapport kunnen de huidige luchthavenbesluiten - het Luchthavenverkeersbesluit Schiphol en het Luchthavenindelingbesluit Schiphol - worden gewijzigd.

In een brief aan de staatssecretaris geeft het college aan dat zij het ten zeerste betreurt dat er na het van kracht worden van het nieuwe wettelijk stelsel voor Schiphol weer aanpassingen nodig zijn. Het college vindt dat de opstellers van de notitie, Luchtverkeersleiding Nederland en Schiphol Group, de indruk wekken dat de normen in het Luchthavenverkeersbesluit tot stand zijn gekomen op basis van door de luchtvaartsector aangeleverde scenario´s. Het college stelt echter dat de werkwijze omgekeerd moet zijn. De milieunomen moeten leidend zijn voor dit besluit en niet de invoer- en groeiscenario´s van Schiphol. Daarnaast stelt het college dat in het Milieu Effect Rapport een Meest Milieuvriendelijk Alternatief opgenomen moet zijn, zoals dat ook in de wet is voorgeschreven.

Het college stelt voor om, nu de besluiten worden herzien, ook een aantal verbeteringen in het stelsel aan te brengen. Verbeteringen die op korte termijn kunnen worden aangebracht zijn volgens het college:

Aanleiding voor het MER is de fout die bij de totstandkoming van de nieuwe milieunormen voor Schiphol is gemaakt in de invoergegevens van het MER `Schiphol 2003'. Door deze invoerfout is verdere groei van het luchtverkeer praktisch onmogelijk en zou het aantal vliegtuigbewegingen van en naar Schiphol wellicht moeten krimpen. Het kabinet heeft besloten dat de gevolgen voor de Nederlandse economie en de mainport Schiphol niet aanvaardbaar zijn en dat de fout moet worden hersteld. In het MER zullen de consequenties van het herstellen van de invoerfout en de wijziging van de routes in beeld worden gebracht. De Startnotitie en de onderzoeksbijlage liggen tot en met woensdag 3 december aanstaande ter inzage bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat in Den Haag en in de gemeentehuizen en openbare bibliotheken van de meeste gemeentes in de omgeving van Schiphol. De documenten zijn ook beschikbaar via de website van het Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat (www.inspraakvenw.nl). Het MER zal naar verwachting in het voorjaar van 2004 zijn afgerond.

Bron: via Nieuwsbank

home...