Inspectie overweegt boete aan luchtverkeersleiding

Luchtverkeersleiding Nederland, 10 december 2003

Luchtverkeersleiding Nederland heeft in het afgelopen gebruiksjaar op de meeste onderdelen binnen de normen van de nieuwe milieuregels voor het gebruik van Schiphol gewerkt. Van de in totaal 11 milieuregels waaraan LVNL bij de afhandeling van het luchtverkeer moet voldoen zijn de normen van drie daarvan overschreden.

De herziene Wet luchtvaart, die op 20 februari jl. van kracht is geworden stelt normen voor de geluidbelasting rond Schiphol. Daarnaast kent de wet aparte regels waarop LVNL wordt gehandhaafd. Deze handhaving heeft betrekking op de periode van het gebruiksjaar dat loopt van 1 november tot en met 31 oktober.

overschrijding nachtroute en baangebruik

De regels waar LVNL aan gehouden is betreffen het gebruik van de start- en landingbanen en het gebruik van het luchtruim rond Schiphol. In dit luchtruim zijn luchtverkeerwegen gedefinieerd, waar vertrekkende straalvliegtuigen in principe niet van af mogen wijken. Er zijn luchtverkeerwegen voor de dag- en voor de nachtperiode. Er zijn verder speciale luchtverkeerwegen voor landende vliegtuigen die in de nacht op Schiphol aankomen. Er zijn negen regels voor het gebruik van deze luchtroutes. Bij twee daarvan, beide betrekking hebbend op de nachtperiode, is de norm overschreden.

Daarnaast is niet voldaan aan de norm van één van de twee regels voor het baangebruik. Ook hier betreft het een regel voor de nachtperiode. Deze loopt van 23.00 tot 06.00 uur.

wellicht boete € 45.000

De nieuwe wet- en regelgeving verplicht LVNL jaarlijks tot een rapportage aan de Handhavingsdienst van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Bij overtreding van normen kan LVNL een bestuurlijke boete opgelegd worden door de Inspecteur-Generaal van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Deze heeft het voornemen kenbaar gemaakt LVNL een boete van in totaal 45.000 euro op te leggen.

De drie regels waarvan in 2003 niet aan de normen is voldaan, kennen geen of nauwelijks ruimte voor afwijkingen. De overschrijding van de norm van de regel voor het nachtelijk baangebruik betrof één landing op een totaal van 120759 landingen. De norm is hier nul.

De overschrijdingen van de norm van de twee regels voor het routegebruik betroffen in het ene geval 15 afwijkingen op 2702 vluchten. Dit is een overschrijding van 0,56% terwijl de norm 0.05% is. In het tweede geval betroffen het 30 afwijkingen op 8293 vluchten. Dit is een overschrijding van 0,36%. Ook voor deze regel is de norm 0.05%.

LVNL schrijft de afwijkingen toe aan de aanvankelijke onbekendheid met de toepassing van de vele nieuwe regels in de praktijk.

Bron: Website Luchtverkeersleiding, http://www.lvnl.nl

home...