Betuweroute: geluid Havenspoorlijn en evaluatie bronbeleid

Ministerie van Verkeer en Waterstaat, 9 april 2004

In de 15e voortgangsrapportage voor de Betuweroute over de tweede helft van het jaar 2003 komen twee geluidsaspecten aan de orde: hernieuwd onderzoek aan de Havenspoorlijn, en de evaluatie van het bronbeleid. Verder is de oprichting van geluidsschermen in volle gang.

Hernieuwd onderzoek Havenspoorlijn

In de 15e voortgangsrapportage aan de Tweede Kamer over de Betuweroute wordt aangekondigd dat door de uitbreidingen van de Havenspoorlijn in een aantal gemeenten, de zogenoemde Besluit Geluidshinder Spoorwegen (BGS)-procedures moeten worden doorlopen. Het betreft de (deel)gemeenten Westvoorne, Rozenburg, Brielle, Spijkenisse, Hoogvliet, Pernis en Albrandswaard. Aanpassingen op de Havenspoorlijn leiden namelijk naar verwachting tot overschrijding van de wettelijke voorkeursgrenswaarde van 57 dB(A) voor railgeluid op woningen langs het spoor. In die gevallen waar de geluidsbelasting deze voorkeursgrenswaarde overschrijdt, worden geluidswerende voorzieningen getroffen.

De BGS-procedures (artikel 19 BGS) voor de gemeenten Albrandswaard en Brielle zijn inmiddels doorlopen. Met Albrandswaard is gesproken over het optimaliseren van het voorstel geluidsschermen. Wanneer instemming wordt bereikt start een nieuwe BGS-procedure om de nieuwe maatregelen vast te stellen. Voor de gemeente Westvoorne zijn de procedures in gang gezet. Met Hoogvliet en Pernis hebben de eerste besprekingen plaatsgevonden vooruitlopend op een nieuwe procedure. Een nieuwe procedure was hier noodzakelijk in verband met de geluidsproblematiek van de Calandbrug. Daarnaast waren in de oorspronkelijke procedure niet alle woningen meegenomen.

Na het plaatsen van geluidsschermen langs de spoorbaan bij de gemeente Rozenburg is de geluidsoverlast opgelost. Wel heeft de gemeente nog last van geluidsoverlast langs de Calandbrug. Alle betrokken partijen hebben de intentie geluidsmaatregelen te nemen. Om hierover een convenant te kunnen afsluiten, heeft de projectorganisatie aan Rijkswaterstaat, de beheerder van de Calandbrug, gevraagd om geluidswerende voorzieningen aan de brug te mogen aanbrengen. Alvorens toestemming te verlenen heeft Rijkswaterstaat onderzoek laten doen naar de staat van de Calandbrug. Rijkswaterstaat bepaalt op basis van de resultaten van de uitgevoerde onderzoeken welke maatregelen eventueel nodig zijn om de geluidswerende maatregelen op de brug aan te kunnen brengen. Het eindresultaat wordt begin juni 2004 verwacht.

De financiële risico's kunnen nog niet worden vastgesteld. De afspraken in het concept van het convenant over het geluidsniveau tot 2015 blijven vertrekpunt voor de te nemen maatregelen.

evaluatie bronbeleid

In het Tracébesluit is opgenomen dat in 2003 een evaluatie plaats vindt naar de voortgang in de vermindering van de geluidsproductie van goederentreinen en spoorbaan (bronreductie-beleid). Begin 2004 zal deze evaluatie worden afgerond.

Over de uitkomsten van deze evaluatie zal de Kamer begin 2004 worden geïnformeerd. In de prognose eindstand is dit risico opgenomen voor € 23 mln. op basis van een 50% kans van optreden.

Bron: www.minvenw.nl

home...