Reacties op de Nota Ruimte

Redactie, 29 april 2004

Hier enkele geluidsreacties over de Nota Ruimte. Deze gaan alleen over Schiphol:

Aedes vereniging van woningcorporaties De verdere groei van Schiphol, zoals die is voorzien in de Nota Ruimte, betekent wel een ernstige belemmering voor de woningbouw in het gebied rond Schiphol, vanwege nieuwe geluidscontouren. Dit treft ook een aantal specifieke bouwlocaties, waar de bouw nu dreigt te worden stilgelegd. Daardoor neemt de bouwproductie af en zullen de wachttijden in dit deel van de Randstad toenemen. Voor het overige lijkt de Nota Ruimte vooral positieve elementen voor corporaties te bevatten.
Socialistische Partij:Nota Ruimte is Nota Chaos Ook krijgt Schiphol alle ruimte voor uitbreiding, wat ten koste zal gaan van geluidsbelasting en veiligheid.
RIVM Het voorstel om minder woningenbij Schiphol te bouwen zorgt ervoor dat het beleid op de grond (woningbouw) beter gaat aansluiten bij dat voor de lucht (uitbreiding vliegverkeer). Maar de Nota Ruimte laat bestaande nieuwbouwplannen voor woningbouw hierbij ongemoeid. Daarmee accepteert men hier een permanent hoge geluidsbelasting, die fors uitstijgt boven wat bij weg- en spoorverkeer en industrie is toegestaan.
Provincie Noord-Holland Het is voor de ontwikkelingen in de Noordvleugel zeer nadelig dat er onduidelijkheid blijft bestaan over de consequenties van de groei van Schiphol. Het gebied waarbinnen geen woningen mogen worden toegevoegd verdubbelt het Kabinet nu (de zogenaamde 20 KE-contour) ten opzichte van vorig jaar. Daarmee verandert niets aan de feitelijke geluidshinder, maar nieuwe woningen voor mensen die op of rondom de luchthaven werken worden onmogelijk gemaakt, zoals in een groot deel van de Legmeerpolder. Die woningen zijn nodig omdat er vraag naar is. Ze zijn juist dáár nodig, omdat zo wonen en werken bij elkaar gebracht kunnen worden.

Het Kabinet verbiedt zelfs woningbouw in niet helder afgebakende gebieden buiten de 20 KE-contour ("direct aan de 20 Ke" of "onder uitvliegroutes"). Zoals in Hoofddorp-West. De Noordvleugelpartners pleiten voor een eenduidige, heldere begrenzing die exact aangeeft voor welk gebied de beperkingen gelden en die dus de ontwikkeling van locaties buiten de 20 Ke-contour mogelijk maakt. Voor het gebied binnen de 20 KE-contour moeten de reeds juridisch en bestuurlijk overeengekomen ontwikkelingen (streekplan, vinex/vinac-afspraken, binnenstedelijke vernieuwing) blijven gelden. Anders is het Kabinetsstandpunt zoals nu geformuleerd niet aanvaardbaar.

   
   

 

home...