Staatssecretaris zet in op vrijwilligheid voor niet vliegen over stiltegebieden

Minsiterei van Verkeer en Waterstaat, 12 oktober 2004

In een brief aan de Tweede Kamer bericht de staatssecrateris over de verrichte inspanningen om te komen tot een beperking van het vliegen over stiltegebieden. Zoals aangegeven in een eerdere brief en in het Algemeen Overleg is het streven om via zelfregulering de sector te bewegen het vliegen over stiltegebieden te vermijden. Daarbij is gewezen op de mogelijkheid te komen tot een convenant met de sector.

Naar aanleiding van het verzoek van staatssecretaris Schutlz van Haegen om maatregelen te treffen hebben de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) en de Aircraft Owners and Pilots Association (AOPA), waarbij 95% van de Nederlandse piloten in de kleine luchtvaart zijn aangesloten, een 'Gedragscode' voor hun leden opgesteld. Daarin is ook het mijden van stiltegebieden opgenomen. Bij de Gedragscode is informatie gevoegd over de locatie van alle stiltegebieden in Nederland. Voorts heeft afdeling kleine luchtvaartterreinen van de Nederlandse Vereniging van Luchthavens (NVL) haar leden informatie over de aanwezigheid van stiltegebieden in de naaste omgeving van de luchthavens toegestuurd. Dit kaartmateriaal maakt het de gebruikers van de luchthavens mogelijk kennis te nemen van de locaties van stiltegebieden. De meeste hinder blijkt te worden ondervonden van verstoringen in de stiltegebieden die in de naaste omgeving van een luchthaven zijn gelegen.

In de Gedragscode wordt er op aangedrongen niet nodeloos te vliegen boven de stiltegebieden en bij het voorbereiden van een verkeersvlucht een zodanige route te kiezen dat deze gebieden worden vermeden. Op basis van deze Gedragscode zal met organisaties zoals bijvoorbeeld Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, Natuur en Milieu en ANWB overleg gevoerd worden om na te gaan of de Gedragscode aan de wensen voldoet. Naar aanleiding van dit overleg kunnen nadere afspraken gemaakt worden met KNVvL en AOPA over de wijze waarop met de verschillende stiltegebieden rekening gehouden wordt.

Zoals aangegeven in het algemeen overleg wordt in eerste instantie uitgegaan van zelfregulering op basis van vrijwilligheid. De totstandkoming van de Gedragscode leidt er toe dat op dit moment niet ingezet wordt op een langduriger variant om een formeel convenant op te laten stellen. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft een bijdrage geleverd aan het uitbrengen van communicatie-materiaal, zoals de kaartbeelden met daarop stiltegebieden.

De staatssecretaris verwacht dat de ingeslagen weg een bijdrage zal leveren aan het beperken van het vliegen over stiltegebieden.

Bron: Ministerie van Verkeer en Waterstaat, www.minvenw.nl

home...