Verjonging van ZOAB

Ministerie van Verkeer en Waterstaat, 7 maart 2005.

In een brief aan de Tweede Kamer beantwoordt minsiter Karla Peijs vragen van 16 februari 2005 inzake verjongingsproducten voor Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB).

1. Bent u bekend met verjongingsproducten voor preventief asfaltonderhoud, zoals die onder meer succesvol gebruikt worden in Scandinavië?

1. Ja.

2. Is het waar dat deze verjongingsproducten voor asfalt onder andere zijn getest door de Dienst Weg- en Waterbouwkunde van Rijkswaterstaat? Welke onderzoeken zijn precies uitgevoerd en wat zijn hiervan de resultaten?

2. Rijkswaterstaat heeft verschillende laboratorium- en praktijkonderzoeken uitge-voerd - in samenwerking met leveranciers, aannemers en een adviesbureau - naar de (kosten)effectiviteit van verjongingsproducten. De uitgevoerde onderzoeken hadden betrekking op wegoppervlak-eigenschappen (stroefheid, remvertraging, waterdoorlatendheid, geluidemissie), mechanische eigenschappen (sterkte), arbeidshygiëne (emissie van schadelijke stoffen) en bitumeneigenschappen (verouderingsgevoeligheid).

Uit de onderzoeken is gebleken dat met verjongingsproducten een levensduur-verlenging van ZOAB-deklagen van circa 2 à 3 jaar haalbaar is. De behandeling op het hoofdwegennet is evenwel pas kosteneffectief bij een levensduurverlenging van 3 jaar of meer. Een dergelijke levensduurverlenging wordt dus niet of nauwelijks gerealiseerd. Een bijkomend probleem is dat deze vorm van levensduurverlenging een preventieve maatregel is die op het juiste moment toegepast moet worden. Bij een te vroege toepassing wordt de levensduurverlenging van 2 á 3 jaar niet gehaald. Een te late toepassing is niet effectief, omdat het verjongingsproduct dan niet meer toepasbaar is.

3. Is het waar dat Rijkswaterstaat op dit moment bij het wegwerken van achterstallig onderhoud aan wegen gebruik maakt van emulsieasfaltbeton? Zo ja, kunt u aangeven welke effecten de toepassing van emulsieasfaltbeton heeft voor de drainerende en geluidsabsorberende werking van zeer open asfaltbeton (ZOAB)?

3. Rijkswaterstaat maakt op dit moment voor het onderhoud aan wegen gebruik van zogenaamd zeer open emulsieasfalt (soms aangeduid als emulsieasfaltbeton) als levensduurverlengende maatregel. Gebleken is dat na behandeling met emulsie-asfalt de drainerende werking van ZOAB in het algemeen afneemt en de geluids-absorberende werking in het algemeen toeneemt. In tegenstelling tot de hierboven genoemde verjongingsproducten is zeer open emulsieasfalt een preventieve maatregel die toegepast kan worden als er reeds verlies van steenslag is opgetreden. Voor de toepassing is het daarbij niet relevant of er veel of weinig verlies van steenslag is opgetreden. Het tijdvenster voor toepassing van deze maatregel is daarom zeer ruim.

4. Kunt u aangeven op welke wijze de geluidstoename of -afname van een weg met ZOAB zich ontwikkelt tijdens de levensduur van deze weg? Kunt u tevens aangeven wat de oorzaak is van een mogelijke toe- of afname van geluid?

4. Bij alle gebruiksvoorwerpen neemt de kwaliteit ervan af naarmate de leeftijd toeneemt. Dat is bij asfalt niet anders. De geluidemissie van een weg met ZOAB neemt geleidelijk toe wanneer bij het ZOAB de ruwheid van het wegoppervlak toeneemt als gevolg van steenslagverlies. Ook de vervuiling van het ZOAB speelt hierbij een rol. Het moment waarop deze slijtage een aanvang neemt, is niet precies te voorspellen. Dit hangt af van de kwaliteit van het ZOAB en de verkeersbelasting. De levensduur van de (zwaarst belaste) rechter rijstrook varieert voor ZOAB globaal tussen 8 en 12 jaar. Bij een gemiddelde levensduur van 10 jaar, zal na ongeveer 8 jaar de geluidemissie van een weg met ZOAB gaan toenemen ten gevolge van de slijtage van het wegdek.

5. Deelt u de mening dat tijdige toepassing van verjongingsproducten een positieve invloed kan hebben op de afname van de geluidsabsorberende eigenschappen van ZOAB?

5. Het is aangetoond dat door behandeling met een verjongingsproduct het verlies van steenslag van ZOAB kan worden vertraagd. Dat zal dan een gunstige invloed hebben op de ontwikkeling van de geluidemissie van een weg met ZOAB.

6. Deelt u de mening dat preventief onderhoud aan wegen middels verzorgings-producten de levensduur van deze wegen kan verlengen? Zo ja, op welke wijze bent u van plan preventief onderhoud aan wegen te gaan uitvoeren? Zo neen, waarom niet?

6. Bij het wel of niet toepassen van verjongingsproducten is het volgende van doorslaggevend belang: voor een effectieve toepassing van een verjongingsproduct is het noodzakelijk dat de behandeling op het juiste moment wordt uitgevoerd. omdat de levensduur van ZOAB sterk varieert (8 á 12 jaar voor de rechter rijstrook), is het juiste moment niet van tevoren voorspelbaar, maar moet door waarneming vastgesteld worden. zelfs indien het verjongingsproduct op het juiste moment aangebracht wordt, is de te bereiken levensduurverlenging van 2 á 3 jaar niet of nauwelijks kosteneffectief.

Het bovenstaande is voor Rijkswaterstaat aanleiding om zeer terughoudend te zijn met het toepassen van verjongingsproducten op rijkswegen. In bijzondere gevallen kan het een kosteneffectieve oplossing zijn, maar het wordt niet gebruikt als standaardoplossing op alle wegen.

Zoals hiervoor al is opgemerkt, maakt Rijkswaterstaat voor verduurzaming van ZOAB-wegdekken momenteel vooral gebruik van zeer open emulsieasfalt. Deze methode is gebleken kosteneffectiever te zijn dan verduurzaming met behulp van een verjongingsproduct en kent een veel minder kritisch tijdvenster. De levens-duurverlenging als gevolg van zeer open emulsieasfalt wordt momenteel geschat op 4 jaar, mogelijk zelfs nog meer.

Bron: via Nieuwsbank

home...