Standpunt N50 Ramspol - Ens

Minister van Verkeer en Waterstaat, 1 juni 2005

In een brief aan de Tweede Kamer, informeert de minister van Verkeer en Waterstaat, mw. Peijs, in overeenstemming met haar ambtgenoot van VROM, het standpunt inzake de Trajectnota/MER N50 Ramspol - Ens. Hieronder een uittreksel uit het standpunt, met de nadruik op "geluid".

Op 1 september 2004 is deze Trajectnota/MER voor ter visie gelegd.

Op basis van de ontvangen inspraakreacties is het volgende standpunt in de zin van de Tracéwet ingenomen, met name overwegende dat de verkeersveiligheid op het gehele traject van de N50 tussen Emmeloord en Kampen verhoogd moet worden, dat de toestand van de brug over het Ramspol om verbetering vraagt en dat de toenemende verkeersintensiteit om een toekomstvaste oplossing vraagt.

Er komt een 2 x1 autoweg met gescheiden rijstroken die een nieuwe variant is ten opzichte van de bestudeerde alternatieven, die evenwel opgebouwd is uit de in de  Trajectnota/MER onderzochte modules, en die past binnen het verruimde taakstellende budget van E 70 miljoen.

De N50 gaat over de Ramspol via een nieuw te bouwen brug die minimaal geschikt is voor 3-laags containervaart, en die een vrije doorvaarthoogte heeft van 7 meter, rekening houdend met het maatgevend waterpeil, en die een beweegbaar deel heeft voor hogere schepen en recreatievaart. Deze brug ligt ongeveer halverwege de huidige brug en de Balgstuw.

Toelichting - leefomgeving

De effecten op de leefomgeving hangen samen met de omvang en de aard van de aanpassing van de N50 in de verschillende alternatieven. Bij de verleggingsalternatieven zijn deze het grootst. Het nieuwe tracé heeft een groter ruimtebeslag en een grotere doorsnijding tot gevolg. De effecten op flora en fauna en de ruimtelijk-visuele gevolgen zijn hierdoor groter dan in de overige alternatieven. Omdat het tracé verder van de kern van Ens ligt, is er minder geluidhinder. Wel is de totale geluidemissie hoger door de relatief hoge brug in de verleggingsalternatieven.

De basisalternatieven maken gebruik van het bestaande tracé. Dit zorgt voor een kleinere ingreep. De effecten op het natuurlijk milieu zijn daarom kleiner. Wel ontstaat er bij de woningen in Ens een hogere geluidbelasting.

Het MMA veroorzaakt de minste verstoring voor het natuurlijk milieu en de leefomgeving in Ens. Door de toepassing van geluidarm asfalt is de geluidbelasting gunstiger. Daarnaast zorgen mitigerende maatregelen voor minder barrièrewerking.

Bron: via Nieuwbank

home...