Milieufederatie wil 40 dB(A) op 250 meter vanaf A4

Zuid-Hollandse Milieufederatie, 23 juni 2006

De Zuid-Hollandse Milieufederatie heeft in Nieuwspoort het convenant over de A4 mede-ondertekend. Het convenant stelt eisen aan de inpassing van de snelweg, maar geeft geen groen licht voor daadwerkelijke aanleg.

side letter geluid

De eisen in het convenant over de inpassing van de A4 doen recht aan de randvoorwaarden die gemeenten, de provincie en maatschappelijke organisaties eerder gezamenlijk hebben gesteld aan eventuele aanleg van de snelweg door Midden-Delfland. De Zuid-Hollandse Milieufederatie heeft aanvullend op het convenant in een zogenoemde side letter het belang benadrukt van de geluid- en zichtgarantie (maximaal 40 dB(A) op maximaal 250 meter van de wegrand bij een schermhoogte tot maximaal 2,5 meter boven maaiveld). De Milieufederatie behoudt zich het recht voor om overheden te blijven aanspreken op het inzetten van alle technische mogelijkheden die een verdere verbetering kunnen opleveren, zolang de A4 door Midden-Delfland niet volledig voldoet aan de afgesproken geluid- en zichtgarantie.

nut- en noodzaak

Het convenant gaat nadrukkelijk niet over nut- en noodzaak van de snelweg. Na verder onderzoek naar de gevolgen voor de luchtkwaliteit, geluid, tunnelveiligheid en de verkeerstechnische aspecten van de A4, kan pas een besluit worden genomen over de wenselijkheid van de snelweg. Ook is de mer-studie nog niet afgerond. Een eventueel definitief tracébesluit kan naar verwachting pas door een volgend kabinet worden behandeld.

De Milieufederatie heeft nog een aantal indringende vragen over de verkeerskundige wenselijkheid van de A4 door Midden-Delfland en is om die reden absoluut nog niet overtuigd van nut- en noodzaak van de snelweg. ,,We behouden ons daarom het recht voor om alle middelen die ons rechtens de wet ter beschikking staan in te zetten, tot het eventuele besluit over de aanleg onherroepelijk is”, aldus onderhandelaar A. Steekelenburg van de Zuid-Hollandse Milieufederatie.

Zoals gezegd stelt het convenant slechts eisen aan inpassing van de A4, in geval van aanleg. ,,Voor het gebied is het natuurlijk beter als de snelweg er gewoon helemaal niet komt. Maar als de weg er dan tóch komt, is het convenant een belangrijk document voor een goede inpassing. De minister is ons redelijk tegemoet gekomen. We krijgen door dit convenant -in geval van aanleg- de meest stille weg van Nederland. Bovendien is veel bereikt voor het gebied zelf, waar fiets- en wandelpaden worden aangelegd en waar de landbouw zich kan gaan verbreden.

Bron: Website Zuid-Hollandse Milieufederatie, http://www.milieufederatie.nl

home...