jul2006 
nummer 
13 

 
Highlights   IPG     

 

 

Terugblik 

  

Nieuwe internetsites IPG en Fluistertrein

Vorige maand zijn de nieuwe sites voor het Innovatieprogramma Geluid (www.innovatieprogrammageluid.nl) en de Fluistertrein (www.fluistertrein.nl) online gegaan. Ook zijn de sites geïntegreerd. De IPG-site is nog deels under construction. Er wordt bijvoorbeeld nog gewerkt aan de Engelse vertaling en komen er nog nieuwe foto's op de site. Uiteraard zijn opmerkingen en suggesties voor verbeteringen van harte welkom.


Contract 'Ontwikkelen Akoestische Optimalisatie Tool' gesloten

Op donderdag 22 juni hebben Rijkswaterstaat en M+P raadgevende ingenieurs tijdens een feestelijke bijeenkomst het glas geheven op het zojuist tussen hen gesloten contract. Gedurende de komende maanden zal M+P akoestisch onderzoek uitvoeren op de proefvakken te Kloosterzande. De werkzaamheden zullen uiteindelijk resulteren in een een computerprogramma waarmee de geluidsreductie van een bepaald wegdek op basis van relevante eigenschappen van dat wegdek kan worden bepaald. Dit programma zal eind 2007 zijn afgerond. Kijk op de site voor meer projectinformatie: http://www.innovatieprogrammageluid.nl/page.asp?id=927


Aanleg van Rollpave op de A35 van 26 tot 28 juni
Onder grote belangstelling van pers en genodigden is op maandag 26 juni gestart met de uitrol van Rollpave op de A35 ter hoogte van Hengelo. Na de aanleg zal het nieuwe wegdek getoetst worden aan de gestelde (veiligheids)eisen. Daarna zal het wegvak weer opengesteld worden voor het verkeer. Meer informatie over dit project: http://www.innovatieprogrammageluid.nl/page.asp?id=971


Toepassingsadviezen scherminnovaties

In het kader van het IPG zijn inmiddels 4 scherminnovaties gereed voor toepassing. Dit is de T-top, het Middenbermscherm, het Geïntegreerde Geluidsscherm nabij de Rijstrook en het Modulaire Geluidsscherm. De toepassingsadviezen van deze innovaties zijn te downloaden via deze link: http://www.innovatieprogrammageluid.nl/page.asp?id=915


Kennisoverzicht rafeling

In het project "Verbetering levensduur tweelaags ZOAB" is de afgelopen maanden een onderzoek uitgevoerd waarin de beschikbare kennis over rafeling op een gestructureerde wijze in kaart is gebracht. In het onderzoek is aandacht besteed aan de kenmerken van materialen, de invloed van processen (van productie en aanleg), verouderingsprocessen en methoden. Het eindrapport heet 'Zwart Mozaiek' en is beschikbaar op de IPG-site.

http://www.innovatieprogrammageluid.nl/page.asp?id=965

Een gedrukt exemplaar (in het Nederlands of in het Engels) is op te vragen bij Fons van Reisen: F.vReisen@dww.rws.minvenw.nl


Alternatieve vluchtstrookconstructies

Op 1 juni 2006 is het rapport Evaluatie alternatieve vluchtstrookconstructies bij enkel- en twee laags ZOAB" door het Adviesgroep Wegen Infra behandeld. Hierbij heeft men  ingestemd met het advies om ZOZOAB (zeer Open ZOAB) toe te passen op rijkswegen. In een advies aan de Voorbereidingsgroep Droog zal duidelijk gemaakt worden dat de ZOZOAB variant de voorkeur heeft in verband met de kosteneffectiviteit, levensduur, besparing op schoonhouden. Nadere info: http://www.innovatieprogrammageluid.nl/page.asp?id=968


Voortgang Silence

Op 21 juni is de voortgang van het Europese geluidsproject Silence gepresenteerd in Brussel. De voortgang van de verschillende deelprojecten voor railverkeer zijn op de internetsite www.silence-ip.org te vinden in diverse presentaties.

Silence richt zich op de aanpak van de bron, de overdracht, de ontvanger en de perceptie van de ontvanger voor zowel weg- als railverkeergeluid. Eindproducten zijn een inventarisatie van state-of-art technieken, innovatieve strategieën voor actieplannen (Richtlijn omgevingslawaai) en een significante reductie van geluidsblootstelling met name in de stedelijke omgeving.


IPG internationaal

Beleidsmedewerkers van VROM, V&W en Rijkswaterstaat die werkzaam zijn binnen het IPG hebben op 8 en 9 juni met hun Deense collega's verkend hoe beter kan worden samengewerkt op het geluidsdossier in Europa en bilateraal. Normering en regelgeving vanuit de EU, onder andere op het gebied van stille banden, blijkt daarbij een sleutelrol te vervullen. Meer informatie hierover bij Martijn van den Brink: M.B.vdBrink@dww.rws.minvenw.nl


 

 

Vooruitblik 
  

70 wagen uitgerust met LL-remblokken

Op korte termijn starten Nedtrain Consulting en ProRail een nieuw project waarin LL-remblokken op goederenwagens worden getest. Doel van het project is om met verschillende partijen ervaring op te doen met de remblokken die tot een geluidreductie van ± 7 decibel leiden. In het project zullen maximaal 70 wagens (4 verschillende wagentypen) worden uitgerust met de LL-remblokken. In totaal zal het IPG met ca. 180 wagens duurproeven met LL remblokken uitvoeren. Meer informatie: Kenniscentrum-IPG@prorail.nl


Noord Nederland is koploper "dun"

Deze week start in Noord Nederland de eerste pilot van de Dunne Geluidsreducerende Deklagen. Koop Tjuchem legt over ca. 7,5 km Microville aan. Voor meer info kunt u contact opnemen met de projectleider Bert Thewessen (015-2518957).


Pilot met Modieslab op de A12 
Tussen mei en september 2006 wordt bij knooppunt Oudenrijn op de A12 een proefvak Modieslab aangelegd. De heipalen zijn geslagen en in week 26 is gestart met het leggen en stellen van de platen. Meer informatie over dit project: http://www.innovatieprogrammageluid.nl/page.asp?id=970


Nederland - Duitsland

Op 4 en 5 juli zal in Keulen een kennisuitwisseling over ervaringen met tweelaags ZOAB plaatsvinden. Het betreft een besloten vergadering tussen bestaande Nederlandse en Duitse kennisgroepen uit beide landen. Naast wegbeheerders zullen ook aannemers en kennisinstituten aanwezig zijn. De presentaties zullen beschikbaar worden gesteld op: http://www.innovatieprogrammageluid.nl/page.asp?id=986


Tweede Open Platformbijeenkomst op 3 oktober
Wegens de grote belangstelling en de goede beoordeling van de deelnemers van de eerste bijeenkomst, die op 19 januari plaatsvond, zal op dinsdag 3 oktober een tweede open platformbijeenkomst worden georganiseerd. Meer informatie over deze bijeenkomst is te lezen op www.crow.nl (onder congressen).


Symposium Geluid & Trillingen Lightrail

Op donderdag 12 oktober presenteert het Kenniscentrum Spoorgeluid van ProRail het "Symposium Geluid & Trillingen Lightrail". De dagorganisatie is in handen van DGMR raadgevende ingenieurs. Het Kenniscentrum Spoorgeluid is een initiatief van het Innovatieprogramma Geluid (IPG). Voor meer informatie kunt u mailen naar: Kenniscentrum-IPG@prorail.nl


IPG-dag op congres Geluid, Trillingen en Luchtkwaliteit

Op 9 november 2006 is er een IPG-dag tijdens het congres Geluid, Trillingen en Luchtkwaliteit in Nieuwegein. Zo'n 9 lezingen over de IPG-projecten worden die dag gegeven. Meer informatie over het programma volgt nog. Kijk ook op www.geluidentrillingen.nl.


Volgende maand
Voor items voor de Highlights van 1 augustus kunt u contact opnemen met Wendy van den Pangaard, w.vdpangaard@dww.rws.minvenw.nl


 

Informatie VROM

Dik Welkers
tel.: 070 - 339 45 58
dik.welkers@minvrom.nl 

 

Informatie Ministerie Verkeer en Waterstaat 

Simone Houtman
simone.houtman@minvenw.nl 

en 

Gilles Janssen 
tel.: 070 - 351 64 84
gilles.janssen@minvenw.nl

 

Informatie ProRail
Jan Willem Lammers
tel.: 030 -235 30 57
janwillem.lammers@prorail.nl

 

Informatie RWS DWW 
Ruud Nijland
tel.: 015 - 251 82 85
ipg@dww.rws.minvenw.nl

 

 

 
Colofon
Rijkswaterstaat, Dienst Weg- en Waterbouwkunde
Innovatieprogramma Geluid (IPG)


Deze nieuwsbrief niet meer ontvangen?