Blijkens een artikel in de Cobouw van 4 mei 2006, ontstaat in Duitsland toenemende twijfel of de internationale afspraken over de Betuweroute gestand kunnen worden gedaan. Deelstaatminister Oliver Wittke verwijt spoorbedrijf Deutsche Bahn "geen poot uit te steken om de gestelde termijnen te halen". Volgens de bewindsman pleegt Deutsche Bahn contractbreuk.
Volgens het artikel vindt de bewindsman dat Deutsche Bahn met een heldere aanpak moet komen om de te verwachten geluidsoverlast de kop in te drukken. Langs het traject van Emmerich naar Duisburg zijn diverse groepen actief die politici het vuur na aan de schenen leggen om de hinder door het vrachtverkeer dat via de Betuwe aanrolt, te bezweren.
In november 2005 hebben de Duitse bondsregering en deelstaat
Noordrijn-Westfalen afspraken gemaakt met Deutsche Bahn over de inrichting van
het vrachtspoor tussen de Nederlandse grens en Duisburg, de stad met de grootste
binnenhaven ter wereld. Basis van het Duitse convenant is het internationaal
verdrag tussen Nederland en Duitsland over de aanleg van de spoorverbinding
tussen Rotterdam en Duisburg. De Duitsers hebben tot taak om op het traject van
Emmerich naar Oberhausen het vervoer van vracht en personen te ontvlechten door
de aanleg van een derde spoor. Bijkomend moeten vergaande garanties worden
geboden ten aanzien van de bestrijding van geluidsoverlast. De vroegst haalbare
termijn om het traject Emmerich-Duisburg op het politiek gewenste niveau te
brengen, is al verschoven naar het jaar 2015.
Bron: Cobouw