Nog geen Duitse geluidsmaatregelen Betuweroute

Redactie, 20 mei 2006

Blijkens een artikel in de Cobouw van 4 mei 2006, ontstaat in Duitsland toenemende twijfel of de internationale afspraken over de Betuweroute gestand kunnen worden gedaan. Deelstaatminister Oliver Wittke verwijt spoorbedrijf Deutsche Bahn "geen poot uit te steken om de gestelde termijnen te halen". Volgens de bewindsman pleegt Deutsche Bahn contractbreuk.

Volgens het artikel vindt de bewindsman dat Deutsche Bahn met een heldere aanpak moet komen om de te verwachten geluidsoverlast de kop in te drukken. Langs het traject van Emmerich naar Duisburg zijn diverse groepen actief die politici het vuur na aan de schenen leggen om de hinder door het vrachtverkeer dat via de Betuwe aanrolt, te bezweren.

afspraken

In november 2005 hebben de Duitse bondsregering en deelstaat Noordrijn-Westfalen afspraken gemaakt met Deutsche Bahn over de inrichting van het vrachtspoor tussen de Nederlandse grens en Duisburg, de stad met de grootste binnenhaven ter wereld. Basis van het Duitse convenant is het internationaal verdrag tussen Nederland en Duitsland over de aanleg van de spoorverbinding tussen Rotterdam en Duisburg. De Duitsers hebben tot taak om op het traject van Emmerich naar Oberhausen het vervoer van vracht en personen te ontvlechten door de aanleg van een derde spoor. Bijkomend moeten vergaande garanties worden geboden ten aanzien van de bestrijding van geluidsoverlast. De vroegst haalbare termijn om het traject Emmerich-Duisburg op het politiek gewenste niveau te brengen, is al verschoven naar het jaar 2015.  

Bron: Cobouw

home...