Besluit bomenkap Schinveld voor geluid onzorgvuldig voorbereid

Raad van State, 18 juli 2007

De minister van VROM heeft in 2006 ten onrechte besloten het afzagen van bomen mogelijk te maken in een gebied van 20 hectare in de Schinveldse bossen in de gemeente Onderbanken. Dit blijkt uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 18 juli 2007. Onder andere de gemeente Onderbanken had bij de Raad van State een beroepsprocedure tegen het besluit van VROM aangespannen. Gevolg van de uitspraak is dat Defensie, eigenaar van het bos, op dit moment geen bomen meer mag kappen ten gunste van de NAVO-vliegbasis in Geilenkirchen.

De minister wilde de aanleg en instandhouding van een obstakelvrije vliegroute mogelijk maken ten westen van de start- en landingsbaan van de NAVO-vliegbasis in Geilenkirchen. De vliegroute voldeed niet aan de NAVO-vliegveiligheidsvoorschriften.

NIMBY procedure

Al geruime tijd bestaat verschil van mening tussen de gemeente Onderbanken en de minister van VROM over de maatregelen die in de Schinveldse bossen moeten worden genomen. In juli 2005 heeft het gemeentebestuur van Onderbanken besloten dat de top van slechts acht bomen mag worden afgezaagd. In augustus 2005 heeft de minister van VROM een zogenoemd NIMBY ("Not In My Backyard") - besluit genomen, omdat zij van mening was dat het besluit van het gemeentebestuur de in haar ogen noodzakelijke werkzaamheden in de Schinveldse bossen niet mogelijk maakte. Met een zogenoemde NIMBY-procedure kan de minister van VROM taken en verantwoordelijkheden van de gemeente overnemen en zelf die besluiten nemen, die de minister noodzakelijk vindt en waar de gemeente niet aan wil meewerken.

In de uitspraak oordeelt de Raad van State dat de minister voor een gebied van 13 van de in totaal 20 hectare niet bevoegd was de NIMBY-procedure te voeren, omdat 'niet aannemelijk is geworden dat de noodzaak bestond binnen dit deelgebied op korte termijn bomen te kappen'. De Wet op de Ruimtelijke Ordening stelt een urgentiecriterium als voorwaarde om een NIMBY-procedure te voeren. Voor het gebied van 13 hectare is niet aan deze voorwaarde voldaan.

Onzorgvuldige voorbereiding

Voor de overige 7 hectare is de Raad van State van oordeel dat het besluit van de minister van VROM onzorgvuldig is voorbereid en niet deugdelijk is gemotiveerd. Dit geldt voor de aspecten van geluidsoverlast, uitstoot van verbrandingsgassen, stof en kerosinedampen, gezondheidsproblematiek, grondwaterbescherming en natuurwaarden van het omliggende gebied.

VROM heeft betoogd dat de lagere uitvoering van vluchten leidt tot een toename van 1 dB(A) bij een aanvankelijke vlieghoogte van 200 m (in de nieuwe situatie 180 m) en 0,4 dB(A) bij een aanvankelijke hoogte van 500 m (in de nieuwe situatie 480 m). Vlieghoogtes tussen deze hoogtes komen voor boven het bos en bij de passage van de kernen Schinveld en Brunssum. Verweerder verwacht dat de toename van de geluidsbelasting niet zal leiden tot een toename van ondervonden hinder omdat het menselijk oor pas verschillen in geluidsniveau waarneemt wanneer een verschil groter is dan ongeveer 3 dB(A).

De minister van VROM had naar het oordeel van de Raad van State onder meer moeten motiveren 'waarom de mogelijk gemaakte toename van de geluidsbelasting, hoe gering ook, desalniettemin naar haar mening aanvaardbaar is', gelet op de reeds bestaande geluidsoverlast. Ook haar standpunt dat de veranderingen in de uitstoot van schadelijke stoffen en de geluidhinder geen negatieve effecten op de volksgezondheid zullen hebben, is volgens de Raad van State niet deugdelijk gemotiveerd. De minister heeft hier geen onderzoek naar verricht.

Het is de eerste keer dat de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State uitspraak heeft gedaan over een zogenoemde NIMBY-procedure.

Tegen de uitspraak is geen hoger beroep mogelijk.

Minister Cramer beraadt zich

De minister van VROM beraadt zich op de uitspraak van de Raad van State over het kappen van bomen in de Schinveldse bossen bij Onderbanken. Binnenkort gaat zij met alle betrokken partijen in overleg over de gevolgen. De raad besliste gisteren dat VROM in 2006 ten onrechte besloot om die bomen af te zagen. Defensie, de eigenaar van het bos, mag door deze uitspraak nu geen bomen meer kappen.

Piekniveaus hoger dan die rond Schiphol.

Met als titel "Geluid rond vliegveld Geilenkirchen en Schiphol, zijn er overeenkomsten?" heeft het NLR onderzoek gedaan naar de piekniveaus.

De hoogste piekniveaus rond Schiphol worden gemeten op NOMOS meetpost 10 (Clusiusstraat in Aalsmeer). De ligging van deze meetpost ten opzichte van de Aalsmeerbaan komt tevens het meest overeen met de ligging van de meetlocaties van Schinveld en Brunssum ten opzichte van de baan van Geilenkirchen.

De top-10 van piekniveaus voor meetpost 10 zijn, voor een recente periode van 2 maanden, vergeleken met de waarden voor de meetposten in Brunssum en Schinveld . Hieruit blijkt dat er op deze NOMOS meetlocatie vergelijkbare piekniveaus voor komen als op de locatie van de meetpost in de woonwijk in Schinveld (althans, volgens de conclusies van het NLR. Uw redactie concludeert uit onderstaande tabel dat de metingen in Schinveld duidelijk hoger uitvallen dan die in Aalsmeer). Voor de locatie van de meetpost in Brunssum liggen de top-10 piekniveaus duidelijk lager.

Google

Bronnen: Rechtspraak.nl, Ministerie van VROM Onderzoek NLR, lees hier de volledige tekst van de uitspraak.

home...