Geluidsdempende platen aan spoorbrug Nieuwstadt

ProRail, 12 februari 2007

Vanaf maandag 12 februari 2007 start ProRail met werkzaamheden aan de stalen spoorbrug ten zuiden van Nieuwstadt. ProRail brengt geluiddempende platen (sandwichdemping) aan op de brug. De platen zorgen ervoor dat de geluidsoverlast voor omwonenden vermindert. Op basis van berekeningen is de verwachting dat het geluidsniveau van de brug kan worden teruggebracht met 5 dB(A). Het streven is om het werk voor 1 april gereed te hebben. Of dit lukt is afhankelijk van de weersomstandigheden. Bij de ingreep worden stalen platen tegen de onderzijde van de brug gelijmd. De ‘sandwich’ wordt gevormd door de stalen vloer van de brug en de daarop te plakken platen. De speciale lijmlaag absorbeert de trillingen in de brug, die het lawaai veroorzaken. Voor extra stevigheid en om te zorgen dat de platen goed blijven zitten, worden ook nog vier lasbouten per staalplaat aangebracht.

Weersomstandigheden

In totaal moet ongeveer 24 ton aan staalplaten op de brug worden gelijmd. Om het risico van slechte hechting van de lijm op de brug – en onvoldoende effect van de maatregel – te voorkomen, kunnen de platen pas worden aangebracht als de weersomstandigheden geschikt zijn. De temperatuur moet boven de 10 graden zijn en ook de brugtemperatuur en luchtvochtigheid moeten zodanig zijn dat er geen dauw op de brug ontstaat.

Effectieve oplossing

In 2004 heeft ProRail op verzoek van de provincie Limburg ten zuiden van Nieuwstadt de spoorbrug gebouwd. De spoorbrug is uitgevoerd met spoorstaven, die in een bedding van kurkrubber liggen. Daardoor is de brug voor een stalen spoorbrug relatief stil. Na de bouw van de brug klaagden bewoners uit Nieuwstadt over de toename van spoorweglawaai. Na meting bleek dat het geluid van de brug nog net binnen de wettelijk toegestane waarde viel. Toch besloot de provincie Limburg om in samenwerking met ProRail de geluidhinder aan te pakken. Na onderzoek bleek het aanbrengen van geluiddempende platen op de brug de meest effectieve oplossing.

Voorbereiding

ProRail is na de zomer van 2006 begonnen met het voorbereidende werk voor de werkzaamheden. Het geluidsonderzoek, het ontwerp van de oplossing en de aanbesteding daarvan hebben enkele maanden in beslag genomen. De werkzaamheden worden in opdracht van ProRail en de Provincie Limburg uitgevoerd door aannemer Mourik Limburg in samenwerking met ingenieursbureau Movares.

Bron: ProRail

home...