Milieubalans 2007: Geluidknelpunten afgenomen maar stilte schaarser

Milieu- en Natuurplanbureau, 11 september 2007

Door technische maatregelen, zoals het toepassen van ZOAB (Zeer Open Asfalt Beton) en het plaatsen van geluidschermen, is het aantal geluidsknelpunten langs rijks- en spoorwegen gedaald. Dit ondanks de groei van het wegverkeer. Gebieden met stilte zijn door de groei van het wegverkeer echter schaarser geworden.

Eenderde van woningen voldoet aan grenswaarde

Door de groei van het wegverkeer zijn gebieden met stilte in Nederland afgenomen. Ongeveer eenderde van de woningen heeft momenteel een geluidbelasting die voldoet aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB (zie figuur). Dit niveau moet overlast en ernstige hinder bij burgers beperken. 


Geluidbelasting woningen door wegverkeer.

ZOAB en geluidschermen dringen geluidhinder terug

Het Rijk wil de knelpunten met een geluidbelasting boven 65 dB langs wegen, en 70 dB langs spoorwegen voor 2020 hebben opgelost. Daarnaast kunnen gemeenten op grond van de Wet geluidhinder saneringsoperaties uitvoeren om de geluidbelasting langs gemeentelijke- en provinciale wegen terug te brengen. Door de aanleg van ZOAB en het plaatsen van geluidschermen, is het aantal woningen met een geluidbelasting boven de 65 dB langs rijkswegen sinds 2000 afgenomen, ondanks de groei van het wegverkeer. Overigens is de effectiviteit van ZOAB mogelijk geringer dan eerder werd verondersteld. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de geluidreducerende eigenschappen van ZOAB afnemen naarmate het ZOAB-wegdek ouder wordt. 

Treinen ook stiller

Ook de geluidknelpunten door railverkeer zijn afgenomen door het gebruik van stillere treinen, een stillere spoorconstructie en het plaatsen van geluidschermen. Momenteel heeft nog circa 2% van de woningen een geluidbelasting van 65 dB of meer. Het overgrote deel hiervan betreft woningen langs gemeentelijke wegen.

Bron: MNP, download hier de Milieubalans 2007
Zie ook de kabinetsreactie op de Milieubalans 2007

home...