Onderzoek snelheidsverhoging spoor naar 160 km/uur

ProRail, december 2007

Op verzoek van de vaste commissie van Verkeer en Waterstaat heeft ProRail onderzoek gedaan naar  rijden met 160 km/uur ter verbetering van de reistijd over het spoor. Het oorspronkelijk vertrouwelijke rapport dateert van december 2007, maar werd in maart 2008 aan de Tweede Kamer gestuurd.

Voor de reistijdverbetering heeft ProRail de volgende trajecten onderzocht:

  • Amsterdam Bijlmer – Utrecht
  • Boxtel – Eindhoven
  • Lelystad – Weesp
  • Schiphol – Den Haag

De keuze van deze baanvakken is niet toevallig: zij zijn civieltechnisch gereed voor 160 km/h en er zijn geen overwegen. V&W heeft € 30,- mln. gereserveerd om zo spoedig mogelijk op één of meerdere van bovenstaande baanvakken 160 km/h mogelijk te maken. Het rijden met 160 km/h te vraagt een belangrijke aanpassing aan het gangbare beveiligingsysteem wat begrensd is op 140 km/h.

Volgens ProRail is het beveiligingssysteem ERTMS dé toekomst. Alle andere keuzes hebben in zich het risico van kapitaalvernietiging, zowel in infrastructuur als treinapparatuur.

Op basis van kosteneffectiviteit ligt het volgens het rapport voor de hand om als eerste 160 km/h op Amsterdam Bijlmer – Utrecht te gaan rijden met het medio 2009 op te leveren beveiligingsysteem Dualsignalling. Treinen die 160 km/h willen gaan rijden dienen dan te zijn uitgerust met ERTMStechniek.

Geluidstoename minder dan 1 dB.

Naast beveiligingsaspecten gaat ProRail in op de geluidsaspecten. Geluidsverhoging van minder dan 1dB treedt op bij hetzelfde materieel als dit 160 km/u gaat rijden in plaats van 140 km/h. Dit geldt bij gelijkblijvende aspecten als frequentie/intensiteit en treinsamenstelling. Alleen bij hogere frequenties en andere treinsamenstelling kan de geluidstoename groter dan 1dB worden. Bij wijzigingen die een verhoging van groter dan 1dB ten opzichte van de voorgaande 3 jaren veroorzaakt, moeten corrigerende maatregelen getroffen worden. (Wet Geluidhinder: art. 1b, 4e lid).

Geluidsreductie bij toename van het verkeer is op diverse manieren mogelijk. ProRail ontwikkelt alternatieve manieren om geluid te reduceren, waaronder het vervangen van houten dwarsliggers door betonnen elementen, die minder geluid doorgeven. Ook is er het Innovatieprogramma Geluid waarin het kabinet voor de periode 2004-2010 € 25,- mln. heeft gereserveerd voor uitvoering van dit programma ten aanzien van mogelijke bronmaatregelen. Naast maatregelen aan het materieel (o.a. stillere remblokken) worden in dit Innovatieprogramma Geluid ook maatregelen aan de infrastructuur ontwikkeld. Het betreft de ontwikkeling en toepassing van raildempers en een bepaald slijpregime om rails glad en daarmee geluidsarm te houden.

Dit soort oplossingen bieden voldoende mogelijkheden om tot aanvaardbare geluidsniveaus te komen, indien lokaal alsnog de 1 dB-norm als gevolg van het rijden met 160 km/h overschreden worden.

Een akoestisch onderzoek is overigens pas zinvol als duidelijk is wat de dienstregeling zal worden en welk type materieel in welke samenstelling wordt gebruikt.

Bron: Kamerstuk 2007-2008, 29984, nr. 122, Tweede Kamer, via Parlando

home...