Stille banden helpen slechts bij massaal gebruik

Auto, motor & techniek, 7 april 2008

Wanneer 80 procent van de weggebruikers overgaat op stille banden onder de auto scheelt dat de helft aan geluidshinder. Wanneer 20 procent van de automobilisten dat zou doen, scheelt dat maar 0,2 procent "zo'n beetje verwaarloosbaar''. Zo blijkt uit onderzoek van Rijkswaterstaat.

"Om het geluidsniveau op de weg daadwerkelijk terug te dringen, moet het gebruik van stille banden aanzienlijk zijn'', zo concludeert de wegbeheerder in de publicatie 'Stille banden; ...je hoort het verschil'.

"Wanneer veel mensen op gewone banden blijven rijden, zal het effect op geluidshinder minimaal zijn.'' Om meer mensen over de streep te trekken geven de ministeries van Verkeer en VROM "het goede voorbeeld'' door auto's van hun eigen leaserijders uit te rusten met stille banden.

Uit het onderzoek van Rijkswaterstaat blijkt verder dat de veiligheid en het brandstofverbuik vrijwel gelijk zijn bij het gebruik van stille of gewone banden.

Voor het onderzoek heeft de wegbeheerder in de buurt van Kloosterzande verschillende proefvakken aangelegd met diverse soorten in Nederland gebruikt asfalt. De banden zijn getest bij snelheden van 50 tot 110 kilometer per uur. Er is gemeten met de oorspronkelijke banden en de stille banden. Na een halfjaar is de proef met ingereden stille banden herhaald.

Het gebruik van stille banden wordt sterk gestimuleerd door de ministeries van Verkeer en Milieu. Het scheelt lawaai en het zou goedkoper zijn dan andere geluidswerende maatregelen als geluidsschermen of superstil asfalt. Stille banden zijn "over het algemeen'' niet duurder dan gewone banden.

Bron: AMT.nl

home...