Provincies over nieuwe geluidswetgeving

IPO, 9 december 2008

In een brief aan Minister Cramer brengt het Interprovinciaal Overleg (IPO) de bezorgdheid van de provincies over die handelen over de ontwikkelingen rond de nieuwe geluidwetgeving.

Achtereenvolgens gaan het IPO in de zorgen over en de noodzaak van

  • gelijktijdige behandeling van SWUNG I en II;

  • een oplossing voor het saneren van het handhavlngsgat;

  • en een oplossing voor het akoestisch op slot gaan van bedrijventerreinen.

Gelijktijdige behandeling van SWUNG I en II

Vanuit het oogpunt van rechtsgelijkheid, eenduidigheid en uitvoerbaarheid van wetgeving ¡s het noodzakelijk dat SWUNG I en II gezamenlijk en gelijktijdig worden behandeld. De knip die is aangebracht tussen wetgeving voor rljksinfrastructuur (SWUNG I) en provinciale engemeentelijke Infrastructuur (SWUNG II) leidt tot ongewenste effecten.

Bij separate behandelingen aanname van SWUNG I ontstaat er naast de Wet Geluidhinder (Wgh) een tweede geluidsregime. Deze twee geluidsregimes interfereren voor wat betreft hun aanpak vangeluidsoverlast. Dit kan leiden tot verschillen in de beoordeling van geluid en geluidsoverlast bijwoningen, die niet aan burgers Is uit te leggen.

Een oplossing voor het saneren van het handhavingsgat

De autonome groei van geluid, veroorzaakt door met name de toegenomen (auto)mobllltelt, heeft geleid tot het ontstaan van een handhavingsgat. Voor de provincies is een oplossing voor de financiering van dit handhavingsgat een noodzakelijk voorwaarde om in te kunnen stemmen met de nieuwe geluidwetgeving. In het recente rapport 'Kosten SWUNG II' van bureau Sight (21 oktober 2008) worden de kosten voor het saneren van dit handhavingsgat in eerste aanleg op een kleine vijf miljard euro geraamd. Voor de provincies worden deze kosten geschat op een half tot één miljard euro. Om zowel de snelheid als de betaalbaarheid van de saneringsoperatie te kunnen garanderen, dringt het IPO aan op een substantiële bijdrage van het rijk.

Een alternatief kan gevonden worden door de sanering op te zetten vanuit het perspectief van "grootste overlast eerst aanpakken". Rijk, provincies en gemeenten bezien gezamenlijk welke maatregelen het grootste effect sorteren tegen de laagst mogelijke kosten. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de verplichting tot het gebruik van geluidsarme banen en het versnellen of juist temporiseren van regulier onderhoud, waarbij bestaand asfalt door geluidsarm asfalt wordt vervangen.

Een oplossing voor het akoestisch op slot gaan van bedrijventerreinen.

Voor de provincies is industrielawaai relevant bij bedrijventerreinen die tot regionaal belang zijn verklaard. De provincies constateren dat industrieterreinen inmiddels " akoestisch op slot" gaan en dreigen te gaan door een combinatie van vigerende wetgeving, ruimtelijke ontwikkelingen en recente uitspraken van de Raad van State. Hierdoor mogen revisievergunningen voor geluidsproducerende bedrijven niet meer worden verstrekt en kunnen bedrijfseconomisch gewenste ontwikkelingen geen doorgang vinden, terwijl er fysiek wel ruimte is voor uitbreiding. het IPO richt zich in het geluidsdossier op het versneld oplossen van deze problemen.

Gezien de langlopende voorgeschiedenis en de complexe problematiek lijkt het onwaarschijnlijk dat SWUNG II, dat zich onder meer richt op industrielawaai, op korte termijn tot wetgeving leidt die de bestaande problemen kan oplossen. In de ambtelijke stuurgroep, waarin VROM, VNG en IPO participeren, is daarom al eerder aangedrongen op tijdelijke wetgeving. Recentelijk is dit probleem in de werkgroep Industrielawaai opnieuw aan de orde gesteld, inclusief onze suggesties voor mogelijke opossingen.

Het IPO dringt er bij de minister op aan om snel over te gaan tot het formuleren van tijdelijke wetgeving om het akoestisch op slot gaan van bedrijventerreinen ter mermijden of, waar van toepassing, terug te draaien.

Bron: IPO

home...