Onderzoek geluidhinder Oostvoorne levert weinig op

Redactie, 12 juni 2009

Al jaren ondervinden de bewoners van Oostvoorne veel hinder van het geluid dat uit het havengebied van de Maasvlakte en Europoort voor hen hoorbaar is. De inwoners van Oostvoorne ervaren geluidsoverlast, terwijl de industrie zich aan de vergunning houdt. Het Platform hinder & veiligheid westelijk Voorne liet daarom het onderzoek ”Geluid en beeld” naar de oorzaak van die plotselinge golf van industriegeluid in Oostvoorne uitvoeren.

Frequentieveranderingen

De geluidsoverlast wordt veroorzaakt doordat industriegeluiden onderweg naar Oostvoorne van frequentie veranderen. Bij bepaalde weersomstandigheden worden voornamelijk de lage frequenties beter doorgegeven.

Om meer inzicht te krijgen in de wijze waarop het geluid wordt `overgedragen' naar Oostvoorne namen EMO, het Havenbedrijf en de DCMR het initiatief voor een onderzoek. De gemeente Westvoorne en ECT participeerden in het onderzoek. Een onderzoek, zo bleek woensdagavond 27 mei 2009, met een voor alle betrokken partijen teleurstellend resultaat.

Het onderzoek startte in 2007 en bevatte onder meer een klachtenonderzoek, vele geluidsmetingen en het ontwikkelen van een meteo-akoestisch rekenmodel waarmee het onderzoek betrouwbaar vorm gegeven kon worden. De presentatie van het onderzoek dat de naam "Geluid in Beeld" meekreeg vond woensdag 27 mei onder grote belangstelling van de bewoners plaats in hotel 't Wapen van Marion in Oostvoorne.

Een bittere pil / leren leven met geluidsdeken

De bevolking van Oostvoorne moet leren leven met een deken van industriegeluid die plotseling vanuit Europoort en de Maasvlakte op haar woonomgeving neerdaalt. De oorzaak van de geluidsoverlast kan niet worden weggenomen, tenzij het dorp wordt verplaatst.

Zelfs de meest draconische maatregelen zoals het plaatsen van een 50 meter hoge geluidswal of het dempen van het Oostvoornse Meer en daar bos planten hebben nauwelijks hoorbare invloed op het geluid. Dit is een bittere pil voor de bewoners en voor de bij het onderzoek betrokken partijen. Dat het weer van invloed is op de overdracht van geluid, was geen verrassing voor de bewoners. Dat geluidsmaatregelen bij de bedrijven zelf geen effect sorteren was dat echter wel.

Weersinvloed

Zowel TNO als DCMR Milieudienst Rijnmond heeft proefondervindelijk vastgesteld dat naast het geluidsniveau ook de lucht- en watertemperatuur, de windrichting, de windsnelheid en de bodemgesteldheid van belang zijn. Weersomstandigheden zijn van grote invloed op de overdracht van het industriegeluid over vele kilometers. „De meldingen van geluidsoverlast door bewoners zijn daarom goed verklaarbaar”, aldus het advies- en ingenieursbureau Kuiper & Dekker, dat het onderzoek heeft gecoördineerd.

Pinksteren

Saillant detail van het onderzoeksproject is volgens berichtgeving in het Reformatorisch dagblad, dat op momenten dat de bevolking geluidsoverlast meldt, de industrie niet meer geluid produceert. Zo bleek vorig jaar dat er rond het pinksterweekeinde veel geluidsoverlast werd gemeld, terwijl de meeste industrieën op dat moment nauwelijks geluid produceerden. Ook blijkt dat het geluid van treinen op de spoorlijn van Maasvlakte en Europoort, schepen in de havens en het verkeer op de A15 van geen enkele invloed te zijn op het moment dat de bevolking geluidsoverlast meldt. Het zijn de wisselende weersomstandigheden die voor verschillen in geluidsniveau zorgen. Juist deze verschillen ervaren de bewoners als een deken van geluid.

Havenontwikkeling brengt nu eenmaal geluid met zich mee. Vorig jaar zijn vier maanden lang op meerdere plaatsen tegelijkertijd geluidsmetingen gedaan. De onderzoekers trachtten daarmee een beeld te krijgen van de factoren die de overdracht van geluid van Maasvlakte en Europoort naar Oostvoorne beïnvloedden. Om de overdracht van geluid ook onder gecontroleerde condities te meten, is met een vrachtwagen vol luidsprekers een zeer hard geluid gemaakt bij de industrie dat vervolgens werd gemeten bij Oostvoorne.

Aanvullende mogelijkheden

Aan het slot van de informatie avond van mei 2009 aan de bewoners van Oostvoorne maakten dagvoorzitter Daan Monster en afdelingshoofd Arie Deelen van de DCMR de balans op. De betrokken partijen gaven aan verder te willen bekijken of er nog aanvullende mogelijkheden zijn om de geluidshinder terug te dringen en daarbij de mogelijke invloed van Maasvlakte 2 tevens mee te wegen.

Overzicht uitgevoerd onderzoek

Het bewonersonderzoek

Het bewonersonderzoek is in januari 2008 gestart en begin juni geëindigd. Voor het bewonersonderzoek vulden inwoners van Oostvoorne via internet (of op papier) een vragenlijst in op het moment dat ze industriegeluid hoorden. In totaal zijn er via de website www.geluidinbeeld.nl en de post 263 meldingen binnengekomen van 33 verschillende deelnemers. De deelnemers hebben ondermeer aangegeven waar ze waren toen ze het industriegeluid hoorden, wanneer het was en in welke mate ze er last van hadden.

Meetstations

Tevens zijn van begin februari tot juni zeven meetstations in Oostvoorne en de omgeving geplaatst. Deze meetstations hebben continu het geluid gemeten en geregistreerd. Enorme hoeveelheden gegevens over geluid zijn gedurende 4 maanden door Geluid in Beeld binnengehaald. Met behulp van computersoftware wordt gezocht naar antwoorden op vragen als ‘welk deel van het geluid komt van de industrie’ en ‘hoe klinkt het geluid op de verschillende meetpunten’. De meetstations waren gevoelig voor weersinvloeden. Zo is de meetpost bij Hotel het Wapen van Marion eind maart getroffen door de bliksem. De apparatuur is zo snel mogelijk vervangen om te voorkomen dat deze meetpost voor langere tijd uitgeschakeld zou zijn. De data werd door de meetstations opgeslagen en via het internet naar de projectgroep gestuurd.

Geluidsproeven

Op 21 en 22 mei 2008 zijn de geluidsproeven uitgevoerd. Twee dagen voor aanvang van de proeven gaven de projecteigenaren groen licht voor de proeven, omdat de juiste weersomstandigheden voorspeld werden. De weersomstandigheden waren belangrijk om de verschillende tonen van het geluid uit de luidsprekers goed te kunnen meten. Grote luidsprekers stonden opgesteld in een vrachtwagen en deze heeft op verschillende plaatsen op de Maasvlakte en Europoort gestaan om het geluid uit verschillende hoeken te laten klinken. Op verschillende plekken in en rondom Oostvoorne stonden medewerkers van het project met meetapparatuur om het geluid te meten. Het geluid heeft meerdere keren per dag geklonken, elke keer gedurende vijf minuten. Het geluid werd in Oostvoorne ondermeer ervaren als een vliegtuig dat ging opstijgen. Met de geluidsproeven, ook wel kunstbronmetingen genaamd, hopen de onderzoekers van ‘Geluid in Beeld’ het speciaal gemaakte geluidsoverdrachtmodel te perfectioneren. De onderzoekers hebben daarom naast de geluidsniveaus ook de luchttemperatuur, de watertemperatuur, de wind en de bodemgesteldheid gemeten. Dit model helpt bij het bepalen welke (weers-)omstandigheden de overdracht van industriegeluid beïnvloeden.

Bronnen: Nieuwsbank, Reformatorisch dagblad, Kuiper en Burger, Geluid in Beeld

home...