Voldoen aan vergunning motorsport met geluidsbeheerssysteem 

Motorclub De Bougie, 4 juni 2009

Nederlandse innovatie maakt einde aan geluidoverlast motorsport

In Nederland is een systeem ontwikkeld dat een einde maakt aan geluidoverlast door auto- en motorsport. Dankzij dit zogenoemde geluidbeheerssysteem voldoen organisatoren altijd exact aan de geluidnormen in hun milieuvergunning. Hinder voor omwonenden behoort daarmee tot het verleden. Dit blijkt uit praktijkmetingen eerder dit jaar. Het systeem is ontwikkeld door Motorclub De Bougie uit Arkel (ZH), samen met ingenieursbureau Lichtveld Buis & Partners (LBP), specialist in geluidbeheerssystemen.

`Lawaaisporten` zoals motorcross liggen in Nederland onder vuur. De overheid is huiverig voor het verstrekken van (nieuwe) vergunningen. Gemeenten zijn vooral bang dat clubs zich niet aan de geluidnormen in de milieuvergunning houden - of kunnen houden. Vooral dat laatste is een probleem: organisatoren weten nu vaak niet precies hoeveel geluid ze tijdens een training of wedstrijd produceren. Het nu ontwikkelde geluidbeheerssysteem maakt aan die onzekerheid een einde.


Impressie meetopstelling geluidbeheersysteem.

database

Het systeem combineert kennis over de eigenschappen van motoren met het meten van de feitelijke hoeveelheid geluid tijdens trainingen en wedstrijden. Daarvoor heeft De Bougie eerst de geluidgegevens van de meest voorkomende typen motoren, uitlaten en dempers in een database opgeslagen. Zo weet de club al vóór een cross of training met 90 procent nauwkeurigheid hoeveel geluid er geproduceerd zal gaan worden.


Impressie website-informatie

controlepost

Een controlepost langs de baan meet vervolgens in een afgesloten container de daadwerkelijke geluidproductie van een motor vóórdat deze de baan opgaat. Coureurs kunnen namelijk aanpassingen hebben gedaan waardoor de werkelijke waardes afwijken. Na deze controle is de nauwkeurigheid 95 procent. De laatste 5 procent is afhankelijk van weersinvloeden, zoals de wind. Daarvoor wordt langs de baan op drie plekken permanent het geluid gemeten.

inkorten wedstrijd

Mocht overschrijding dreigen, dan kan de wedstrijdleiding een wedstrijd enkele ronden inkorten. Hoeveel dat er moeten zijn, is met het systeem exact te berekenen. Dreigt overschrijding bij trainingen, dan worden deze eerder beëindigd. Via een website is op de decibel nauwkeurig te zien hoeveel geluid er op ieder moment wordt geproduceerd. Met de hand aan de `geluidkraan` in plaats van de gashendel, noemt voorzitter Arie de Groot het principe.

geluidsruimte sparen

"Uit onze milieuvergunning hebben we eigenlijk een soort `geluidtegoed`: het maximumaantal decibellen dat we mogen produceren. Je kunt het vergelijken met een beltegoed bij mobiel bellen. Met dit systeem weten we altijd precies hoeveel geluid we maken. Zo kunnen we ook besluiten om wat te sparen, bijvoorbeeld in de aanloop naar wedstrijden. Bovendien zijn we nu goed voorbereid op toekomstige wetgeving, waarbij het geluidtegoed over het jaar verdeeld wordt. Een vergelijkbaar systeem bestaat nog nergens in de wereld."

Volgens De Groot heeft Nederland met het systeem een primeur in de auto- en motorsport. "Als club willen we graag onze sport bedrijven, zonder omwonenden overlast te bezorgen. Het is begrijpelijk dat de overheid huiverig is voor lawaaisporten, maar met dit systeem is daar geen enkele reden meer voor. In principe is het voor iedere `geluidsport` te gebruiken." De Groot verwacht dan ook dat `zijn` systeem navolging zal krijgen.

Bron: EZPress, Persbericht LBP

home...