Delfzijl verruimt geluidszone industrielawaai

Gemeente Delfzijl, 2 maart 2010

Op 25 februari 2010 is de gemeenteraad van Delfzijl akkoord gegaan met een voorstel voor verruiming van de zone voor industrielawaai in deze gemeente. De Zeehavennorm zal gaan gelden voor woningen in het centrum van Delfzijl en in Framsum.

Zeehavennorm

In een gebied dat binnen een zone van een industrieterrein ligt, met activiteiten die zeehavengebonden zijn, geldt voor nieuw te bouwen woningen onverkort de zogenoemde ‘zeehavennorm’. Dit geldt zowel voor nieuwe situaties (art. 50 Wgh) als bestaande situaties (art. 60). De grenswaarde voor nieuwe woningen blijft 60 dB(A). De toepassingsmogelijkheden zijn wel wat verruimd. Zo kunnen GS of B&W de zeehavennorm nu ook toepassen als de woningen aansluitend op een bestaand woongebied worden gebouwd, en dat bestaande woongebied beperkt wordt uitgebreid.

De nieuwe geluidszone zoals hieronder afgebeeld is afkomstig uit een rapport van Sight.

principe-afspraken

De gemeente Delfzijl, de provincie Groningen, Groningen Seaports en SBE (vereniging Samenwerkende Bedrijven Eemsdelta) hebben in februari 2010 principe-afspraken gemaakt over een nieuw te realiseren geluidszone voor industrie- en havengeluid (industriepark Oosterhorn, haven en Farmsumerpoort). De nieuwe geluidszone is nodig om ervoor te zorgen dat de bestaande woningbouw niet in strijd is met de normen voor industrie- en havengeluid en om de geluidsruimte van bestaande bedrijven zeker te stellen. Daarnaast biedt de nieuwe geluidszone de mogelijkheid nieuwe woningbouw in het centrum van Delfzijl te realiseren en de verdere ontwikkeling van bedrijfsactiviteiten voor zware industrie op Oosterhorn toe te laten. Om dit te kunnen realiseren zijn onder andere geluidswerende maatregelen noodzakelijk. Bij circa 110 woningen is het nodig vóór de definitieve vaststelling van de geluidszone onderzoek te doen naar toepassing van dergelijke maatregelen. Naar mate Oosterhorn verder wordt ingevuld, zullen gefaseerd nog eens maximaal 1.200 woningen moeten worden geïsoleerd.

Voorafgaand aan het tot stand komen van dit voorstel vond onafhankelijk onderzoek plaats (fase 1, maart – september 2007). Daarna zijn de betrokken partijen – gemeente, provincie, SBE en Groningen Seaports – om de tafel gegaan om een passende oplossing voor de geluidsproblematiek te zoeken (fase 2 oktober 2007 - januari 2010). Dit heeft geresulteerd in het voorstel voor de nieuwe geluidszone, waarover de partijen uitermate verheugd zijn, met name gezien de moeilijkheid van het dossier.

Op 2 maart wordt fase 2 officieel afgesloten met de ondertekening van de afspraken. Daarin wordt vastgelegd dat de nieuwe zone door de vier betrokken partijen gezamenlijk wordt beheerd. De gemeenteraad wordt voorgesteld om in de vergadering van 25 februari de eindresultaten van de tweede fase vast te stellen en het benodigde krediet voor de derde fase beschikbaar te stellen.

Dan start fase 3, waarin de afspraken uit fase 2 worden uitgevoerd.

Concreet betekent dit:

  • Het toepassen van de Zeehavennorm voor woningen in het centrum van Delfzijl en in Farmsum;
  • Toedeling van de kosten voor het treffen van noodzakelijke maatregelen die voortvloeien uit de wijziging van de geluidszone (onder andere aanpassen van milieuvergunningen en uitvoeren van isolerende maatregelen);
  • Het uitwerken van het gekozen geluidsmodel in de Milieu Effect Rapportage (MER) voor Oosterhorn en het verankeren van deze zone in de diverse bestemmingsplannen.

Bronnen: Gemeente Delfzijl (1), (2), Info blad VROM over Zeehavennorm (2006), rapport Sight

 

home...