PHS maakt geluidmaatregelen nodig Ministerie van Verkeer en Waterstaat, 4 juni 2010 In een brief aan de Tweede Kamer geeft demissionair minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat een overzicht van zijn plannen over het "Programma Hoogfrequent Spoor" (PHS). De Minister heeft samen met zijn collega van VROM een voorkeursbeslissing voor dit project genomen. Het Kabinet heeft besloten tot de volgende invulling van PHS: Wat betreft de ambitie van spoorboekloos reizen in de brede Randstad is een zogeheten «maatwerk 6/6» variant de voorkeursbeslissing van het Kabinet voor de PHS-corridors «Utrecht–Den Bosch», «Utrecht–Arnhem», «Den Haag–Rotterdam»:
Het kabinet heeft gekozen voor spreiden van het spoorgoederenvervoer over meerdere routes volgens de variant 2/2/2. Dit houdt in dat goederen-treinen ten noorden van de Betuweroute naar Noord- en Oost Nederland worden gespreid over de routes via Rotterdam, Utrecht en Arnhem/IJssellijn. Hiervoor is een aantal infrastructuurmaatregelen noodzakelijk, onder meer een nieuwe spoorboog bij Deventer. Er zal daarnaast een MIRT-onderzoek worden uitgevoerd naar het lange termijnperspectief voor het spoorgoederenvervoer, zodat tijdig zicht is op eventuele vervolgstappen na 2020. Er is bijna 3 miljard Euro nodig voor de uitvoering van de plannen. geluid De problematiek van overwegen, geluid, trillingen en externe veiligheid is van meet af aan in de integrale capaciteitsanalyse meegenomen. Van de € 2,995 mld die voor de «maatwerk 6/6» variant nodig is, is ongeveer de helft bedoeld voor overige maatregelen om de treinen frequenter te kunnen laten rijden en de overlast voor de omgeving te laten voldoen aan de wettelijk vereisten. trillingshinder Voor de aanpak van trillingshinder verwacht de minister maximaal € 50 mln te besteden. |