Motorbonden sluiten convenant over geluidsreductie motorcross

KNMV en MON, 2 mei 2010

Beide motorbonden, KNMV en MON, hebben op 2 mei 2010 tijdens het ONK (red: Open Nederlands Kampioenschap?) Motocross in Varsseveld een convenant ondertekend, waarin zij hebben verklaard een nauwe samenwerking aan te gaan om een aanmerkelijke geluidsreductie van motocross motoren te realiseren.Er worden verregaande afspraken gemaakt voor het terugdringen van de geluidsproductie van crossmotoren, waarbij onder andere de sportreglementen op elkaar worden afgestemd.

Maximaal 94 dB(A)

De eerste maatregel zal ingaan op 1 januari 2011. Vanaf die datum geldt dat de maximale geluidsproductie van crossmotoren, gemeten volgens de dynamische meetmethode, maximaal 94 dB(A) mag bedragen. Dit is een reductie van 6 dB(A) ten opzichte van de huidige norm. Deze geluidsreductie zal gelden voor alle (club)trainingen en wedstrijden (club, district, regionaal en nationaal) met uitzondering van het ONK van de KNMV en wedstrijden verreden onder auspiciën van de FIM, UEM en IMBA. Voor het ONK van de KNMV wordt er naar gestreefd om per 2012 aansluiting te zoeken bij de regelgeving zoals die dan van kracht is voor de overige crosswedstrijden in Nederland.

Patrice Assendelft, directeur van de KNMV, reageerde enthousiast nadat het convenant met zijn collega Johan Becker van de MON was getekend: “Ik ben blij dat we tot deze overeenstemming zijn gekomen. Het is voor de motorsport, met name voor het open houden van reeds bestaande circuits, van evident belang dat we gezamenlijk het geluidsniveau structureel terugbrengen.”

Johan Becker, directeur MON, reageerde ook positief: “Voor de MON als motorsportbond is dit altijd een belangrijk streven geweest. Het is inmiddels vijf voor twaalf en het is in het belang van de toekomst van de motorsport dat we gezamenlijk deze stap zetten.”

Bron: KNMV

home...