Gemeente Goes besluit tot aanleg spoorbaan in betonnen bak

Gemeente Goes, 18 februari 2010

De gemeenteraad van Goes heeft in zijn vergadering van 18 februari 2010 besloten door te gaan met het plan de spoorbaan in een betonnen bak te leggen.  Voor de aanleg van de bak is nu 38,5 miljoen euro in kas, geld van Zeeland Seaports, Rijk, provincie, gemeenten en spoorbeheerder Prorail. Voor dat bedrag moet het project worden uitgevoerd.

De spoorbaan in een betonnen bak op maaiveld

Het college van burgemeester en wethouders heeft eerder ingestemd met de aanleg van een betonnen bak op maaiveld om de geluid- en trillingsoverlast te reduceren van de spoorbaan vanaf het begin van Willem Zelleweg tot het einde van de Parallelweg.

Het gehouden haalbaarheidsonderzoek heeft uitgewezen dat het plan voor een betonnen bak onder de huidige spoorbaan voor ProRail als spoorwegbeheerder een acceptabele en realiseerbare oplossing is. De spoorbaan blijft daarbij op dezelfde hoogte. De wanden van de bak steken ongeveer een meter boven het maaiveld uit; dat is iets lager dan de oorspronkelijk geplande geluidschermen.

Het voorgestelde plan voldoet aan de eisen van ProRail. Bij de nadere uitwerking zal blijken of er nog verdere aanpassingen en/of verbeteringen mogelijk of wenselijk zijn. Bij de keuze van de manier van uitvoeren wordt rekening gehouden met de belangen van ProRail en de gebruikers van de spoorbaan. Dit houdt in dat er tijdens de uitvoering altijd één van de twee aanwezige sporen in gebruik blijft, zodat personen- en goederenvervoer steeds doorgang kan vinden. De kosten hiervan, de zogenaamde faseringskosten, vormen een belangrijk onderdeel van de totale kosten.

Waarom een betonnen bak?

Waarom worden niet gewoon geluidsschermen geplaatst, maar wil de gemeente een betonnen bak? De belangrijkste reden is dat de betonnen bak niet alleen reductie van geluid oplevert, maar ook van trillingen. Een andere reden is dat een betonnen bak gemakkelijker in de omgeving kan worden opgenomen, door bijvoorbeeld een talud met gras. Dat zal aanzienlijk fraaier zijn dan een geluidsscherm dat de stad visueel in tweeën verdeelt.

Minder geluidsoverlast

De betonnen bak komt in de plaats van geluidschermen, zoals ProRail die ook had moeten plaatsen langs de spoorbaan, ten oosten van het station, om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen die zij krijgt opgelegd van het ministerie van VROM. De geluidsreductie door de opstaande wanden van de betonnen bak zal minstens net zo groot zijn als in het geval er geluidschermen geplaatst zouden worden.

Pas in een later stadium van de planuitwerking zal blijken of er eventueel een grotere geluidsreductie kan worden gerealiseerd. Dit hangt er met name van af in hoeverre ProRail medewerking kan geven aan een andere vormgeving van de betonnen bak.

De betonnen bak maakt deel uit van het maatregelenpakket dat ProRail in het kader van de geluidsanering van de hele Zeeuwse spoorlijn moet uitvoeren. Omdat het ministerie van VROM de meerwaarde van het Goese Spoorproject onderkent, heeft het al enige tijd geleden ProRail dispensatie verleend om op het traject door Goes pas op een later tijdstip te voldoen aan het “geluidsplafond”.

Tot die tijd blijft voor dit deel van de Zeeuwse lijn voor goederentreinen de huidige snelheidsbeperking van kracht tot 60 km per uur, zowel ’s nachts als overdag.

Minder overlast van trillingen

De belangrijkste eigenschap van de betonnen bak is dat hij een belangrijk deel van de trillingen, die met name door de goederentreinen worden veroorzaakt, voor de omgeving wegneemt. De starre constructie en de zware massa van de betonnen bak voorkomen dat alle door de goederentreinen veroorzaakte trillingen rechtstreeks via de ondergrond in de woningen langs het spoor aanzienlijke overlast veroorzaken. In welke mate er dan nog wel trillingen in deze woningen voelbaar zijn, is op dit moment nog niet exact te bepalen. Bij de nadere uitwerking van het plan zal in ieder geval worden getracht om dit resultaat zo gunstig mogelijk te laten zijn.

Voorlopig gaan we er op basis van berekeningen van specialisten op het gebied van trillingsoverlast van uit dat we de trillingsoverlast d.m.v. de betonnen bak op z’n minst kunnen halveren. Dat zal voor de omwonenden een aanzienlijke verbetering betekenen. ProRail vindt dat er onvoldoende zekerheid is dat er met deze betonnen bak ook daadwerkelijk de beoogde trillingsreductie wordt bereikt; zij geeft hiervoor geen garantie en aanvaardt in dit opzicht geen aansprakelijkheid.

Kruisingen

De ongelijkvloerse kruising van de Van Hertumweg met het spoor

Het gemeentebestuur vindt een verkeerstunnel onder de spoorbaan in de route van de Van Hertumweg erg belangrijk. Al eerder hebben we u gemeld dat onze voorkeur uitgaat naar een meer oostelijke gelegen traject (door het Stationspark). We hebben daarom laten onderzoeken of een verkeerstunnel op deze locatie ook op de lange termijn goed kan functioneren in combinatie met andere ontwikkelingen in de Goese infrastructuur. De resultaten van dit onderzoek zijn positief, wat inhoudt dat we op basis van dit principe verder willen gaan.

Er moet dus nu een voorlopig plan worden uitgewerkt, dat aan college en raad kan worden voorgelegd. Voordat over dit planonderdeel besluiten worden genomen, zal hierover met belanghebbenden worden gecommuniceerd.

Een tunnel voor fietsers en voetgangers

Over de keuze van een locatie voor een tunnel voor fietsers en voetgangers kunnen we op dit moment nog geen nieuwe ontwikkelingen melden.

De gelijkvloerse kruising van het spoor met de Buijs Ballotstraat

Nu er meer duidelijkheid is over de hoofdlijnen van de uitvoeringsvorm van de betonnen bak, is daarmee een belangrijk uitgangspunt voor de vormgeving van de reconstructie van de bestaande overweg bekend geworden. We kunnen daarmee dus ook aan de slag. De uitwerking van het plan en de uitvoering van deze reconstructie zijn gekoppeld aan de aanleg van de betonnen bak. We komen hier later op terug.

Bronnen: Gemeente Goes, Provinciale Zeeuwse Courant (beschikbaar budget)

home...