Europese aanpak lawaai tv-commercials

Adformatie, 22 april 2010

Een werkgroep binnen de EBU (de publieke omroepen in Europa) wil het lawaai van tv-commercials eindelijk aanpakken. De EBU werkt aan een gezamenlijke geluidsnorm. Ook commerciële zenders in Nederland, zoals RTL en SBS, willen zich volgens de GPD-bladen aan de nieuwe afspraken gaan houden.

Het indringende geluid van commercials, trailers en jingles is al sinds jaar en dag een bron van irritatie voor heel veel kijkers. Veel mensen grijpen meteen naar de afstandsbediening zodra de reclameblokken beginnen.

De nieuwe norm moet al binnen enkele maanden van kracht zijn, belooft Richard van Everdingen, die zitting heeft in de speciale ‘luidheidscommisie’ van de EBU. De Vea wijst erop dat er vooral kwaliteitsverschillen zijn tussen de apparatuur waarmee omroepen en reclamemakers werken. Verschil in volume tussen programma’s en spotjes is er volgens de vereniging niet of nauwelijks.

Bij de omroepen zijn de klachten bekend. RTL krijgt er wekelijks minstens een binnen, zegt woordvoerster Ariaen de Jong. ‘Het geluid van de commercials is wat decibellen betreft echt niet harder dan het volume van programma’s. Wel kunnen kijkers het geluid van spotjes harder beléven doordat het geluid gecomprimeerd is.’ 

Redactie: In 2003 al verlaagde de Nederlandse STER het geluidniveau. Lees hier het artikel daarover.
Bron: Adformatie

home...