Geluid in regeerakkoord en gedoogakkoord

Redactie, 1 november 2010

Zowel in het Concept Regeerakkoord 'Vrijheid en verantwoordelijkheid' van VVD-CDA, als in het Concept Gedoogakkoord VVD-PVV-CDA, komt kort geluid aan bod. Was in de verkiezingsprogramma's de aandacht voor geluid minimaal, het onderwerp wordt in het regeerakkoord niet geheel vergeten.

Snelheid naar 130 km/uur tenzij...

Er komt een uitbreiding van het dynamische systeem van maximumsnelheden. De maximumsnelheid op autosnelwegen gaat omhoog naar 130 km/u. Ook op andere wegen wordt de maximumsnelheid herbeoordeeld. Indien nodig voor de luchtkwaliteit, geluidsbelasting of verkeersveiligheid geldt een lagere maximumsnelheid.

Goede doorstroming op het wegennet is belangrijk voor de bloedsomloop van de economie. Mensen hebben de vrije keuze zich te verplaatsen. De files worden aangepakt en de mobiliteit wordt verbeterd ter versterking van de economische groei en een schoner milieu.

Er komt geen kilometerheffing.

Er wordt 500 miljoen extra geïnvesteerd in wegen en spoor

Emissies

Het kabinet zet in op een gelijk speelveld in Europa met betrekking tot de normen ten aanzien van emissies, geluid en trillingen van voertuigen, openbaar vervoer, luchtvaart en scheepvaart om het woon- en leefmilieu minder te belasten.

Spoor

Het programma Hoogfrequent Spoor dat is gericht op spoorboekloos reizen, wordt uitgevoerd, rekening houdend met de woon- en leefomgeving.
 

Schiphol

Schiphol is van groot belang voor de Nederlandse economie en krijgt, overeenkomstig de afspraken die zijn gemaakt aan de "Alders-tafels" (overlegtafels over de toekomst van de luchthavens Lelystad, Eindhoven, Schiphol en hun omgeving), de ruimte verder uit te groeien tot een duurzame en concurrerende luchthaven.

Bronnen: Concept regeerakkoord, concept gedoogakkoord

home...