Rhedense dorpen zwaar getroffen door komst goederenvervoer

Gemeente Rheden, 31 augustus 2010 en 8 september 2010

De veiligheid van de ruim 40.000 inwoners van de gemeente Rheden is in het geding als de kabinetsplannen doorgaan om veel meer goederentreinen door de zeven dorpen te laten rijden. De gemeente vreest voor de veiligheid, leefbaarheid en gezondheid van haar inwoners.

Door de komst van 40-62 extra treinen per dag neemt ook het transport van gevaarlijke stoffen over de zogeheten IJssellijn toe. Dit is de noordelijke aftakking van de Betuwe die via Arnhem en Zutphen naar Duitsland loopt. Die toename vormt een potentieel en stijgend veiligheidsrisico voor de inwoners. Door het langer dichtzitten van de spoorbomen zijn er langere wachttijden en zijn de dorpen minder goed bereikbaar. Dit heeft direct gevolgen voor de aanrijtijden van de hulpdiensten, zoals brandweer, politie en ambulance. Ook de hoeveelheid bluswater langs het spoor is onvoldoende om een incident met gevaarlijke stoffen effectief te kunnen bestrijden.

De gezondheid van omwonenden wordt eveneens ernstig bedreigd. Gemeente Rheden telt zeven dorpen en 37 spoorwegovergangen. De IJssellijn doorkruist zes van de zeven dorpen en veel woningen liggen direct aan het spoor. De geluidhinder en trillingen zullen fors toenemen. Bij een aanzienlijk aantal woningen waar de IJssellijn doorheen loopt is er sprake van een zeer hoge geluidsbelasting.

Op 8 september is er een rondetafelgesprek van de commissie van Verkeer en Waterstaat van de Tweede Kamer. Tijdens deze hoorzitting zal de gemeente Rheden samen met het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakkening (RONA) en andere belanghebbenden de commissie te wijzen op de maatschappelijke onrust en de veiligheidsrisico's die ontstaan zijn naar aanleiding van het kabinetsbesluit.

op naar Den Haag

Op woensdag 8 september 2010 reisde wethouder König van Rheden naar Den Haag, om de hoorzitting bij te wonen over goederenvervoer over het spoor. Er ligt al een plan om een deel van het goederenvervoer dat nu nog door de Randstad rijdt, via andere routes te laten rijden - waaronder met name de IJssellijn. De rijksoverheid wil op de lijn fors meer goederentreinen laten rijden. Dit maakt het spoorboekloosrijden in de Randstad mogelijk. Bewoners langs de IJssellijn vrezen hierdoor een toename van enkele tientallen goederentreinen per etmaal. Aanwonenden van het spoor zijn bang voor lawaai en trillingen. Ook verwachten zij dat de spoorbomen in de dorpen nog langer dicht zitten. Verschillende politieke partijen pleiten voor het alternatief het goederenvervoer over water (de IJssel) te stimuleren. Inwoners en bestuurders van gemeenten die langs de IJssellijn liggen zijn naar Den Haag afgereisd; bewoners hebben woensdag een petitie aangeboden aan Tweede Kamerleden die gaan over Verkeer en Waterstaat.

De aanleiding voor het aanbieden van de petitie was een hoorzitting woensdag in de Tweede Kamer over allerlei zaken rond het spoorvervoer in Nederland. Tijdens de Commissievergadering Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) kwamen verschillende sprekers aan bod. Zij behartigen de belangen van inwoners in hun regio, waaronder wethouder König van de gemeente Rheden;

  • Provincie Gelderland, mevrouw M. van Haaren, Gedeputeerde mobiliteit
  • Gemeente Rheden, de heer R.C. König, Wethouder ruimtelijke ordening
  • Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA), de heer A. Scheltema
  • Gemeente Deventer, de heer M.P. Swart, Wethouder Verkeer en Vervoer
  • Provincie Overijssel, de heer J.W. Klaasen, Gedeputeerde mobiliteit
  • Stadsregio Twente, de heer H.W. Mulder, Wethouder Financiën en Ruimte

Onderzoek ProRail

In het onderzoek van ProRail over de boog staat het volgende over de variant "korte boog" qua geluid:

De korte boog houdt in dat direct voor de kruising van de sporen Zutphen-Deventer en Deventer-Almelo een boog deze sporen zal verbinden (zie de groene lijn in afbeelding bovenaan dit artikel). De nieuwe wegenstructuur van ‘De Knoop’ heeft een sterke interactie met de voorgestelde verbindingsboog.

Het nieuwe spoor zal in de beschouwde varianten op een fly-over op zeer korte afstand langs woningen binnen de woonwijk Colmschaterenk (ten zuidoosten van de fly-over) komen te liggen. Omdat bovenkant spoor circa 2 m lager zal zijn gelegen dan de bovenzijde van de fly-over (trein rijdt als het ware in een betonbak), zijn enkel lage geluidschermen aan de rand van de fly-over aan de zijde van de woonwijk te verwachten.

Daarnaast zullen de goederentreinen met beperkte snelheid (maximaal 40 km/uur) over de fly-over rijden, waardoor de geluidemissie beperkt zal zijn. Voorkomen moet worden dat de fly-over als geheel gaat trillen en op deze wijze geluid gaat afstralen. Bij het ontwerp moet hier rekening mee worden gehouden.

In de nabijheid van het nieuw aan te leggen spoor bevinden zich geen natuurgebieden, compensatie van natuurgebieden is daarom niet aan de orde.

De extra goederentreinen zullen in de beschouwde varianten voor een belangrijk deel over bestaand spoor gaan rijden. De (voor een deel nog te plaatsen) NaNOV-schermen zullen naar verwachting moeten worden opgehoogd met circa 1 m. In totaal zal er circa 23 km scherm langs bestaand spoor moeten worden geplaatst en/of vervangen met een hoogte van circa 3,5 m. Het akoestisch ruimtebeslag op de natuurgebieden zal toenemen. Hiervoor zal mogelijk moeten worden gecompenseerd, dan wel geluidreducerende maatregelen moeten worden getroffen.

Bronnen: Gemeente Rheden, Nieuwsbank, Onderzoek varianten ProRail

home...