'Schiphol mag groeien’ is voorbarige conclusie

Reactie Natuur en Milieu op Alders-advies, 20 augustus 2010

Schiphol Voorzitter Alders van het Schiphol-overleg rekent zich al rijk met een nieuw systeem om de geluidhinder van het vliegverkeer in de hand te houden (zie hier het artikel daarover). Hij gaat er vanuit dat in het nieuwe systeem Schiphol kan groeien zonder extra geluidsoverlast voor omwonenden. Stichting Natuur en Milieu vindt deze conclusie veel te voorbarig en stelt dat in het nieuwe systeem omwonenden veel minder zekerheid en bescherming hebben tegen de geluidsoverlast van Schiphol.

In het nieuwe stelsel mogen omwonenden niet meer last van geluid hebben dan in het oude systeem. Dat klinkt goed, maar de werkelijkheid is ingewikkelder. Het nieuwe stelsel borgt alleen dat het totaal aantal mensen en huizen dat blootstaat aan zware geluidsbelasting in de directe omgeving van Schiphol niet groter mag zijn dan voorheen.

De verdeling van de geluidsoverlast over de regio is minder goed geregeld. Dat betekent dat mensen veel meer onzekerheid hebben over wat zij gaan merken van Schiphol in de toekomst. Gebieden die nu nog weinig geluidsoverlast ondervinden, zouden in de toekomst alsnog onder een vliegroute kunnen komen te liggen. Bovendien biedt het nieuwe stelsel minder waarborgen voor de woongebieden verder weg van Schiphol, zoals de omgeving van Castricum of Leiden.

In het experiment van Alders mag Schiphol eerst groeien van 420.000 naar 510.000 vliegtuigen per jaar. ‘Het vliegverkeer zit de komende jaren nog ver af van het afgesproken maximum van 510.000 vluchten. In het voorgenomen experiment kan dan ook niet getoetst worden of dit nieuwe stelsel mensen net zo goed beschermt tegen geluidsoverlast als het oude stelsel,’ zegt Maarten van Biezen, teammanager Mobiliteit van Natuur en Milieu.

Bron: Natuur en Milieu

home...