Geluidshinder Circuit Zandvoort: Niemand blij met maatregelen

RaceXpress, 12 maart 2011

Stichting Geluidhinder Zandvoort gaat bij de Raad van State in hoger beroep tegen de nieuwe vergunning voor het Circuitpark, zo meldt het Haarlems Dagblad. Hoewel ook Circuit Park Zandvoort zelf niet geheel tevreden is met de definitieve vergunning die momenteel ter inzage ligt, wachten zij vooralsnog op wat er gebeuren gaat.

Volgens de stichting doet de provincie te weinig om het geluid te compenseren. Eerder maakten zij al bezwaar tegen de uitbreiding van het aantal geluidsdagen van het duinencircuit, waarop in het verre verleden nog F1-bolides raceten. Met de nieuwe vergunning krijgt Circuitpark Zandvoort zeven extra geluidsdagen, waarop het lawaai boven een bepaald aantal decibel mag uitstijgen. Momenteel zijn dat vijf dagen, maar dat worden er dus twaalf. Toch kleven er ook nadelen aan de nieuwe licentie, want buiten de geluidsdagen om mag het circuit geen geluidspieken meer produceren. Zowel de Stichting als de circuitdirectie zijn niet blij met de nieuwe maatregelen.

"Het lawaai wordt met de nieuwe vergunning alleen maar meer en meer", zei woordvoerder Armand d'Hersigny in de Haarlemse krant. " Edwin Sibbel, mededirecteur van het circuit, is het niet eens met de bezwaren van de SGZ: "Wij worden in de nieuwe vergunning straks 250 dagen beperkt. Elke dag zal gecontroleerd worden of wij het geluidsniveau niet overschrijden. Wij zullen door deze nieuwe vergunning ernstig belemmerd worden. Als wij nog meer geluid moeten compenseren, kunnen wij als circuit niet op dit niveau door blijven gaan."

Zeven dagen meer

In de nieuwe vergunning krijgt het circuit twaalf zogenaamde UBO-dagen, dagen waarop er meer geluid geproduceerd mag worden dan de algemene norm en er zodoende mogelijkheden zijn om spectaculaire raceklassen op het circuit te laten racen. Dat zijn zeven dagen meer dan op dit moment het geval is en met internationale raceklassen die graag naar Zandvoort willen komen is dit een voor de autosportliefhebbers een welkome uitbreiding.

Ook nadelen

Hoewel dit ons als autosportliefhebbers als muziek in de oren klinkt, kleven er echter voor het circuit ook nadelen aan de nieuwe vergunning. Zo wordt het aantal dagen met een zogenaamde vijf minuten Leg, dat zijn dagen waarop een bepaalde piekbelasting wordt overschreden, beperkt tot 110 dagen per kalenderjaar.

Beperking

Met name deze beperking naar 110 dagen maakt exploitatie van het circuit een lastige zaak. Edwin Sibbel, COO van Circuit Park Zandvoort, vindt de bezwaren van de stichting onterecht. “Circuit Park Zandvoort wordt in de nieuwe vergunning 243 dagen per jaar beperkt. Elke dag zal gecontroleerd worden of wij het geluidsniveau niet overschrijden.”

Inkomsten

Het circuit heeft al in een eerdere fase aan de provincie aangegeven dat het ’ernstig belemmerd’ wordt met de 5-minuten Leg. In het vorige voorstel mocht de piekbelasting op 100 dagen worden overschreden, in de vergunning zoals die nu ter inzage ligt is dat verhoogd naar 110 dagen. Om inkomsten te genereren die de continuďteit van het circuit garanderen zijn er volgens Sibbel 150 dagen nodig.waarop teams kunnen komen testen of waarop er incentivedagen worden gehouden.

 

Bronnen: racexpress, autosport

home...