Procedures tegen treinsnelheid Goes

Diverse bronnen, 18 juli 2011 (ingekort en samengevat)

Vorige maand verscheen in Geluidnieuws het bericht dat de tijdelijke snelheidsbeperking van 60 kilometer per uur binnen de bebouwde kom van Goes over het traject van de Zeeuwse Lijn zou worden opgeheven, op verzoek van de vervoeders. Omdat ProRail zegt geen bevoegdheid te hebben deze snelheidsbeperking langer te laten voortduren moest de beperking per 1 juli vervallen. De gemeente Goes was verbaasd hierover.

Het ministerie van I&M heeft in een beroepszaak de gemeente Goes gelijk gegeven.  Eind mei verbaasde ProRail de gemeente door te melden dat vanaf 1 juli dit jaar goederentreinen weer 80 kilometer per uur mogen rijden, terwijl de gemeente nog bezig is met het plan voor een spoorbak. Het doel daarvan is vermindering van geluid en trillingen. De tijdelijke snelheidsbeperking (60 kilometer per uur) op het Goese spoor was onderdeel van een eerdere gedoogbeschikking van het ministerie van I en M. In januari 2011 verviel die gedoogbeschikking, omdat de minister toen het geluidssaneringsprogramma voor de Zeeuwse lijn had vastgesteld. Dat saneringsprogramma omvat geen snelheidsbeperkingen.

ProRail naar Raad van State

ProRail wil weten op welke grond staatssecretaris Joop Atsma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu nog een jaar lang vasthoudt aan de snelheidsbeperking. Prorail stapt daarom naar de Raad van State.

Bronnen: pzc (1) en pzc (2)

home...