Effect van dynamische maximumsnelheden op geluid

RIVM, 13 januari 2011

Er is geen significante toename van het verkeersgeluid gemeten bij de Dynamax-proef op de A12 bij Voorburg. Tijdens de proef mocht het verkeer gedurende een deel van het etmaal 100 in plaats van 80 km/uur rijden.

Dynamax

Met de praktijkproef ‘Dynamax’ wil de Dienst Verkeer en Scheepsvaart van Rijkswaterstaat inzicht verkrijgen in de effecten van het dynamisch regelen van de maximum rijsnelheden op rijkswegen. Op twee proeflocaties langs de A12 in Voorburg en de A20 in Rotterdam voert het RIVM continu geluidmetingen uit waarmee de invloed van dynamisch snelheidsbeheer op de geluidemissie van het verkeer wordt gevolgd. Het snelheidsbeheer met Dynamax houdt in dat ’s nachts (van 23 tot 5 uur) en tijdens de avondspits de snelheid van 80 naar 100 km/uur gaat.

Proeflocatie A12 Voorburg

In het nu gepubliceerde rapport worden alleen de resultaten van de proef op de A12 bij Voorburg gepresenteerd. In de meetperiode van december 2009 tot en met september 2010 is er geen significante verhoging van de gemiddelde geluidbelasting over het etmaal gemeten. Het effect blijft kleiner dan de meetnauwkeurigheid van 0,5 dB omdat de dynamische snelheidsregeling maar aan één zijde van de weg actief is en omdat de snelheidslimiet alleen wordt verhoogd op momenten dat er relatief weinig verkeer is. Uit aanvullende berekeningen blijkt dat het effect op de geluidbelasting in de orde van 0,1 dB ligt.

PVV wil 80 Kilometerzones afschaffen

Uit de eerste onderzoeksresultaten naar dynamische snelheden om de snelheidsverhogingen op het hoofdwegennet door te voeren, is gebleken dat snelheidsverhogingen vrijwel geen effect hebben op de verkeersveiligheid, geluidsbelasting en luchtkwaliteit, aldus de PVV. De proefverhoging van 80 naar 100 kilometer heeft er juist voor gezorgd dat het aantal voertuigverliesuren in de avondspits met maar liefst 65% is afgenomen.

PVV'er de Jong: "Jarenlang is de automobilist door de linkse kliek gepest met snelheidsbeperkende maatregelen in het kader van verkeersveiligheid, geluidsbelasting of luchtkwaliteit. Die tijd is nu voorbij!". De eerste resultaten van de proef tonen kraakhelder aan dat al die beperkingen klinklare onzin zijn. De PVV pleit er dan ook voor om alle 80 kilometerzones, welke zich met name rond de grote steden bevinden, zo snel mogelijk af te schaffen!

Bronnen: RIVM, PVV (via Nieuwsbank)

home...