Gemeenteraad Rotterdam tegen snelheidsverhoging A20

Diverse bronnen, 7 april 2011

Wethouder Jeanette Baljeu (VVD) van de gemeente Rotterdam wil gewoon meewerken aan een proef met flexibele snelheden op de A20, maar de luchtkwaliteit mag niet verslechteren en de geluidsoverlast mag niet toenemen. De stad heeft in eerste instantie bij minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) aangegeven betrokken te willen worden bij de opzet van de proef. De gemeenteraad denkt er echter anders over.

Negatieve gevolgen voor luchtkwaliteit

De gemeenteraad sprak over het onderwerp, nadat uit cijfers van de Milieudienst Rijnmond was gebleken dat een verhoging van de maximumsnelheid op de A20, van 80 naar 100 kilometer per uur, negatieve gevolgen zou hebben voor de luchtkwaliteit langs de rijksweg. Volgens Baljeu is nog niet te zeggen wat de gevolgen zijn voor de luchtkwaliteit, omdat nog niet duidelijk is hoe de proef er precies gaat uitzien.

Gemeenteraad is tegen

Een meerderheid van de gemeenteraad schaarde zich op 7 april achter een motie van GroenLinks die zich uitspreekt tegen een snelheidsverhoging. De gemeenteraad vreest verslechtering van de luchtkwaliteit.

Volgens de indiener van de motie, GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte, gaat de minister te makkelijk voorbij aan de gevolgen voor omwonenden als de maximumsnelheid wordt verhoogd. ‘Vanuit een tekentafel op een ministerie in Den Haag is het makkelijk bedacht, maar de minister vergeet dat de A20 de bebouwde kom van Rotterdam doorklieft. In de keuze tussen een paar seconden tijdswinst op de snelweg en de gezondheid van bewoners, kiest Rotterdam voor de bewoners.’

Vijf jaar geleden werd de maximumsnelheid op de A20 juist verlaagd om de luchtkwaliteit te verbeteren. Volgens metingen is de uitstoot van fijn stof sindsdien 9 procent lager en die van stikstofoxide is zelfs met dertig procent verminderd.

Milieudienst DCMR liet een week eerder weten te verwachten dat de luchtkwaliteit weer verslechtert als de maximumsnelheid wordt verhoogd. Het aantal ongevallen zal dan naar verwachting met tien tot dertig procent toenemen en het geluidsniveau voor omwonenden neemt met ongeveer twee decibel toe

Bronnen: bnr, Groen Links

home...