Ed Nijpels wil kwaliteit boven prijs stellen

Cobouw, 24 april 2011

"Ingenieurs kunnen en willen waarde leveren. Als ze daartoe de kans krijgen, bewijzen ze dat. Een gezonde prijs voor hun diensten stelt hun in staat te investeren in de toekomst", aldus Ed Nijpels, voorzitter van NL Ingenieurs.

"Nu al kampen ze met gebrek aan arbeidskrachten en te weinig instroom. Ook daarom moet hun prijs op niveau blijven. Opdrachtgevers zouden ook die verantwoordelijkheid moeten voelen. Met de toekomst van de sector is niet alleen de toekomst van de ruimtelijke kwaliteit gemoeid, maar ook het vermogen om die kwaliteit vast te houden".

Ed Nijpels verwijst naar de innovatieve oplossing die ingenieursbureaus Tauw en Witteveen+Bos hebben gevonden voor de zware vervuiling met dioxine in de Volgermeerpolder.

Laagste prijs

"Ingenieursbureaus worden niet tot dit soort prestaties uitgedaagd als hun opdrachtgevers op zoek gaan naar de laagste prijs voor hun diensten". Bij de Volgermeerpolder is dat ook niet gebeurd. Hier is een ernstig milieuprobleem adequaat opgelost omdat opdrachtgevers bereid waren een verantwoord budget uit te trekken en de expertise van de bureaus optimaal te gebruiken.

Prijzenslag

Diensten van ingenieursbureaus kun je niet inkopen alsof je als consument naar een best-buy-shop gaat voor je stereo-installatie of wasmachine, aldus de heer Nijpels. "Veel opdrachtgevers denken er helaas anders over. De bestuursvoorzitter van een van de twee genoemde ingenieursbureaus waarschuwde daarom onlangs voor een prijzenslag in de ingenieursbranche. 

Ingenieursbranche blijft worstelen met onvoldoende vraag

Uit recent conjunctuuronderzoek van NLingenieurs blijkt dat de stemming in de ingenieursbranche iets optimistischer is geworden. Het gros van de respondenten verwacht het komende jaar een hogere omzet te behalen dan in 2010 en winst te maken. De orderportefeuille is echter kleiner dan ooit en met name ondernemers in de utiliteitsbouw zijn somber gestemd.

De Nederlandse advies- en ingenieursbureaus noemen als grootste belemmering voor hun ondernemen dat er onvoldoende vraag is op de markt. Daarnaast ervaren zij hinder van zaken als een tekort aan goedgeschoolde arbeidskrachten, het stilleggen van projecten en een harde concurrentie in de markt. Meer dan ooit hebben bedrijven last van een verminderde betalingsmoraal bij afnemers. 70% van de leden ondervindt langere betalingstermijnen door organisaties waar zij diensten aan hebben geleverd. Met name aannemers en projectontwikkelaars maken zich hier schuldig aan.

Er is echter niets te klagen, vindt Nijpels. Nederlandse advies- en ingenieursbureaus behoren tot de top van de wereld. Ze presteren bovengemiddeld. Maar er is wel iets te verdedigen: de kwaliteit van de ruimtelijke inrichting van Nederland. Die kwaliteit is groot, maar kwetsbaar. We houden ‘m niet vast door advies- en ingenieursbureaus op de markt tegen elkaar uit te spelen. Wie per se de laagste prijs wil, doet niet alleen de ingenieursbureaus tekort, maar ook – of vooral – zichzelf. Je neemt dan onverantwoorde risico’s op de lange termijn. Ruimtelijke kwaliteit meten we immers niet in termen van drie jaar, maar van dertig jaar. En die termijn gaat niet samen met het jagen op koopjes.

Helaas denken politici van nature op de korte termijn. Wethouders, ministers en gedeputeerden worden iedere vier jaar op resultaat afgerekend. Het is de tragiek van het openbaar bestuur. Men oogst niet wat men zaait. In het slechtste geval oogst men alleen de beroerde erfenis van zijn voorganger. Dat leidt ertoe dat men niet in de verte durft te kijken en te denken. Eigenlijk wordt de belastingbetaler daarmee een oor aangenaaid. De keuze voor een kiloknaller pakt namelijk later duur uit, precies zoals het spreekwoord zegt: goedkoop is duurkoop.

Bron: Artikel Ed Nijpels op NL Ingenieurs (ingekort), artikel over onvoldoende vraag NL Ingenieurs

home...