Stichtse Vecht neemt stelling tegen 130 km/uur op A2

Gemeente Stichtse Vecht, 5 oktober 2011

In de Tweede Kamer opperen kamerleden van de VVD en de PVV een verhoging van de maximumsnelheid op de A2: van 100 naar 130 kilometer per uur. Een bericht dat met name inwoners van Maarssenbroek, Nieuwer Ter Aa en Loenersloot onaangenaam heeft verrast. Ook het college van B&W van gemeente Stichtse Vecht is fel tegenstander van een verhoging van de snelheid op de A2. "Dit plan gaat volledig voorbij aan bestaande regelgeving en aan de leefbaarheid van onze inwoners," aldus wethouder Verkeer Pieter de Groene namens het hele college.

Afspraken uit NSL en WAB

Een jaar geleden al had de toenmalig minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings geopperd om de maximumsnelheid op de A2 te verhogen naar 120 km per uur. De toenmalige gemeente Breukelen, Maarssen en Loenen hebben toen direct brieven gestuurd aan de minister om hem te herinneren aan de afspraken die gemaakt waren met de gemeenten. In het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) en het Wegaanpassingsbesluit dat is opgesteld om verbreding van de A2 mogelijk te maken naar 2x5 rijstroken op het traject tussen Holendrecht en Maarssen, stond namelijk al dat het noodzakelijk was om de snelheid op de A2 van 120 naar 100 kilometer per uur te verlagen om te voldoen aan de Wet geluidhinder en het Besluit luchtkwaliteit. Wethouder De Groene: "Een maximumsnelheid van 120 kilometer per uur is al in strijd met de wet. Dan is een plan om die snelheid te verhogen naar 130 kilometer per uur al helemaal onrealistisch."

In maart dit jaar verschenen de plannen voor trajectcontrole op dit traject.

Wethouder De Groene: "Zowel de Wet geluidhinder als het Besluit luchtkwaliteit zijn bedoeld om de omwonenden een bepaald minimum aan leefkwaliteit te garanderen. Het is voor ons niet acceptabel om dit minimum naar beneden toe bij te stellen. De huidige geluidsbelasting vanwege de rijksweg A2 is nu al hoog. Een verslechtering zullen we niet accepteren. Met een zelfde actiebereidheid als de gemeenten Breukelen, Loenen en Maarssen destijds blijven we ons inzetten voor het naleven van de gemaakte afspraken. 100 kilometer per uur is het absolute maximum om binnen de afgesproken geluidsnormen te blijven. Daar zijn alle maatregelen op ingesteld. De wegverbreding op de A2 had als doel om de doorstroming te bevorderen en dat lijkt vooralsnog goed gelukt. Daarom snap ik best dat het voor automobilisten logisch lijkt om harder te rijden, maar dat mag niet ten kosten gaan van de kwaliteit van de leefomgeving van onze inwoners. Bovendien draagt een verhoging van de maximumsnelheid niets bij aan de doorstroming op de A2."

Gemeenteraad

De plannen om de maximumsnelheid te verhogen naar 130 kilometer per uur zijn ook besproken in de gemeenteraad. Alle fracties steunden de motie waarin werd gevraagd om alle beschikbare middelen in te zetten om de grote zorgen van de gemeente over te brengen bij de bevoegde instanties.

Bron: Stichtse Vecht

home...